nemmaratonman

nemmaratonman

Kalenji TRAIL férfi hátizsák

2014. november 24. - téglánakgyors

A félmaratonról való elmozdulást egy valamire való futó nem azzal kezdi, hogy többet fut, mint 21.1 kilométer, hanem azzal, hogy bevásárol. (Nálam tapasztalatlanabb futók ezt jól jegyezzék meg, eszükbe ne jusson, csak úgy, többet futni, mert az nagyon barbár dolog. Először jól be kell vásárolni

Nekem a folyadékhurcolás a mumusom. Tizenöt kilométerig egészen jól elvoltam mindenféle frissítés nélkül, és amíg nem jött szembe a kulacsok, kulacsövek, hátizsákok, mindenszirszarok fantasztikusan kívánatos világa, addig igényem sem volt rá. Valahol amúgy is tizenöt a határ, de valahol meg természetesnek is tűnt, hogy szomjas, kifáradt, mit tudom én, mi lesz az ember edzés végére. 

Lehet, hogy az első utcai félmaratonomat is lekocogtam volna bármi nélkül - főleg, hogy február volt, amikor még én is kevesebbet izzadok -, de addigra már felszívtam annyi infót, hogy kell valami utánpótlás. Levittem egy félliteres vizet a kukák közé a háznál, és úgy terveztem, hogy arrafele kanyarodjak valahol a félidőn túl. Amúgy nem volt nálam semmi. Nem volt rá lóvém, hogy vegyek valamit.

Most, hogy kimondtam a bűvös szót - maraton -, egyértelmű, hogy kell valami jobb megoldás. Kaptam egy futóövet még születésnapomra, de valami iszonyatosan zavar. Nem az övvel, a túlsúllyal van a baj, a hasamat szorítja. A nagy kulacs szar is, de lehetne venni újat, akár jobbat is szerintem. Egyszerűen az öv egyelőre nem nekem való. 

Elkezdtem hátizsákokat nézni. A futóhátizsákokkal két dolog van. Vagy három.

1: Kurvára nem lehet kapni. Legalábbis ez volt a helyzet pár hónappal ezelőtt. Vagy Salomont, vagy Hokát, vagy Decathlonosat vettél, ennyi volt kábé a számomra elérhető, magyarországi, megtapogatható kínálat. Azért örültem volna valami középútnak a Kalenjik meg a 40000 forintok között.

2: Azóta van egy komolyabbá vált Nathan kínálat a Sarkcsillag sportboltan, amit be is linkelek, mert ugyan egy csomó boltban nem voltam még, de ugyanakkor jópár helyen már igen - de ez az első, ahol úgy foglalkoztak velem, úgy, és annyit magyaráztak a technikai megoldásokról, miértekről, úgy mutatták végig a kínálatot -  munkából átrohanva a fél városon, percekkel a pénteki zárás előtt is -, ahogy nekem arra tényleg szükségem volt. Mert ugye még mindig kurvára nem értek semmit az egész sporthoz. Kétszer voltam náluk, nem vettem tőlük még semmit - leginkább azért, mert mint látni fogjuk, még mindig nem tudok szakítani a Decathlonnal. A félár az félár, bassza meg, utálom.

3: Nem tudom, miért, de futóhátizsákot a jelek szerint csak a terepfutók érdemelnek. Nem láttam egy olyan reklámot, nem olvastam egy olyan leírást sem, ahol azt mondták volna, hogy ezeket a zsákokat akár aszfalton futó emberek is használhatják. De komolyan, az összeset trailre gyártják, mintha csak a kibaszott hegyekben nem lenne minden sarkon forrás, pedig aztán például Budapesten sem jönnek szembe kilométerenként a közkutak. Sőt, saját példámnál maradva, a Velencei-tó körül sem.  

Itt van ez a Decathlonban vásárolt Kalenji Trail ivózsák. TRAIL. Van sípja, hátha eltévedek a Margitszigeten. Nem, egyszerűen nem vagyok méltó egy TRAIL hátizsákhoz, de ha addig élek is, felnövök hozzá, hogy egyszer a Mártában beszarva, megfújhassam a sípját.

Tegnap leteszteltem, egészen huszonöt kilométert mentem benne, és hát objektíven nézve, erre tényleg nem kell ilyen felszerelés, de hálistennek ezt senki nem tudta rajtam kívül, biztos mindenki el volt hűlve, hogy mennyire rettenetesen komolyan tolja az a srác, hátizsákja van. Tesztnek viszont jó volt.

Szóval akárki, aki megveszi ezt az amúgy ez év szeptemberétől kapható, tehát egészen friss, decathlonos TRAIL zsákot, annak a következőt tudom mondani:

A TRAIL hátizsák aszfalton is nagyon kényelmes volt. Úgy értem, hogy könnyű volt, nem éreztem púpnak, nem mozgott, nem ugrált, és nem dörzsölt. Tegyük hozzá, hogy két réteg cucc volt rajtam a reggel nyolc órai, nem egészen 3 C° miatt. 

Az első használat előtt érdemes kimosni a tömlőt, mert elég műanyag ízű. Hülyeség, de konkrétan elfelejtettem kiöblíteni. 

Érdemes rákészülni egy komolyabb, akut bénaság esetén akár fél órás gyötrelemre is, amíg rájön az ember,

  • hogy tud vizet szívni a tömlőből,
  • hogy csinál benne vákuumot,hogy ne lötyögjön a víz,
  • hogy kell visszaszenvedni  ezt hightec lopótököt a zsákba,
  • hogy tegye magára a zsákot, és mit hova csatoljon, szorítson.
  • majd, amikor rájön, hogy elfelejtett legalább két dolgot elcsomagolni, amely két dolog közül az egyik vélhetően teljesen felesleges amúgy - de hát az embernek zsákja van, akkor pedig PAKOLNI kell -, hogy vegye le, és hogy vegye vissza.

 

 

 

Ennek a hátizsáknak egészen sok és értelmes rekesze van. Ezzel a zseb- és rekeszkérdéssel én egészen sokáig elvoltam, amikor még úgy volt, hogy magammal szeretnék vinni egy Sasmung Note2 telefont. Azóta már nem úgy van, de ettől függetlenül a zsebek nagyon fontosak. Például ezért nem jött jó ideig számításba a Decathlon zsákügyben. A régi verzió nem volt drága ugyan, de ránézésre sem voltak jó zsebei.

Ennek a hátizsáknak egészen sok és értelmes rekesze van, amelyet kettő kivételével ezer százalék, hogy nem fogsz elérni futás közben. Aztán rájössz, hogy állva sem. Ekkor felrémlik az a szörnyűséges forgatókönyv előtted, hogy nincs mese,  le kell magadról fejtened, majd vissza kell venned. Szomorúan vállat vonsz ott, a Vigadó térnél, a korán kelő külföldiek között, és mégis inkább a felsőd ujjába kened az orrodat. SOHA ne tedd hátra a papírzsebkendőt! Bárkivel előfordulhat ugyanis, hogy nem csak guggoláshoz kell, hanem orrot fújni. 

Ennek a hátizsáknak egészen sok, igazából félelmetesen sok szalagja, zsinórja, madzagja van. Mindegyik vagy a látóteredben ugrál, lifeg, harangozik, vagy mindegyik a könyöködet, mellkasodat, hátadat ütögeti, veri, basztatja. Külön félórás mutatvány volt, mire mindet eltűrtem, behajtogattam, eldugtam valahová.

 

zsák1.jpg

zsák2.jpg

 

Ezeket az amúgy marginális és felthetően szubjektív problémákat leszámítva a cucc tényleg jónak tűnik. Nyilván ki kell tapasztalni, mit, hova, hogyan, de amikor a bénázásaimon túljutottam, szabadon futottam vele. Azt már írtam, hogy nem mozgott, vagy ugrált stb, de ami végképp meggyőzött, az, hogy mentálisan nem zavart, nem rakott rám terhet. Nem volt jelen. Az övemnél ilyet soha nem volt.

A Nathanok között van egy két szigorúan minimál, ami húsz körül elvihető, de mutattak egy Salamont, amibe fér is valami, és szintén huszonakárhány ezer volt az ára, nem harminc, vagy negyven. Ha kicsit tudatosabban, előre tervezve, pénzt gyűjtve, türelmesen vásárolnék be, akkor biztos azt vettem volna meg. Nem a márkajelzés, vagy a jobb zsebek, vagy az esetlegesen jobb ergonómia miatt, hanem, mert szigetelt ivócsővel adták. Ez egyből tetszett, mert tudtam, hogy az első harmincas távokon, ha túl leszek, akkor decemberben, januárban, februárban leszek túl. Azt már most is éreztem, hogy a víz, amit szívok, eléggé lehűlt már a tizedik kilométerre is. Lehet, hogy van ennek a problémának meleg vizes, langyos teás, csövet akármibe burkolós házi megoldása is, de.

 

Amúgy a futás egy nagy kalap szar volt, szerintem azt leírom majd külön, annyira felháborított a testem.

 

UPDATE 2017.07.20

 

Ha annak idején tudtam, volna, hogy ez lesz messze a legolvasottabb posztom, biztos használhatóbbra írom meg, több tapasztalat alapján. De nem tudtam, hogy három év után még mindig változatlan formában kapható lesz ez a zsák a Decathlonban, és soha nem gondoltam volna, hogy összehozok egy írással több mint kétezer kattintást.

Mindenesetre most újra van mit mondanom erről a TRAIL zsákról, szóval írok egy picit hozzá. A majd három év alatt, amióta megvan a cucc, nem lettem sem terepfutó, sem ultrafutó. (My bad). De a 20-35 km-es futások között többnyire velem van - volt rajtam jópárszor. (Azért mégiscsak faszagyerek vagyok.) Ugyanakkor közeli ismerősöket kiszolgált probléma nélkül a Vérkörön is, vagy akár a Vércsén, Balatonra lefutások alkalmával - ezek azok, amik eszembe jutnak, és bőven 42 km-en felül vannak.

1. Víz - tömlő

Volt, hogy nagy melegben tökig teletöltött tartállyal indultam neki, de általában egy-másfél liter víz van nálam. A két liter vizet már érzem, nekem viszont nem kényelmetlen, nem húz rettenetesen, legalábbis 20-30 km közötti távon nincs vele bajom. Mostanában ahogy nézem inkább az elülső soft kulacsos megoldás a divat, lehet az jobb, fogalmam nincs. Mindenesetre nekem így is oké, ahogy van.

A tartály nem penészedik, nem ereszt, nincs semmi baja sehol. Én mindig kitörlöm konyhai papírtörlővel használat után. És én soha nem bántottam még isoval.

2. Pakolás

A víz mellé télen gond nélkül beteszek egy plusz pólót, meg a dekás, összehajtogatható széldzsekit. A felső kis zsebben ott van egy kb vízálló, mini pénztárca, bérlettel, némi pénzzel, egy személyivel, és egy TB kártyával. Ekkor még a pluszban kizipzározható teret nem is piszkáltam. A teljes kapacitást egyszer használtam ki, úgy is lehet vele futni. 

Ha uszodába futok el, akkor tömlő nélkül vagyok, bár elférne, csak hát hét kilométerre nem kell. (Amúgy is van kút kb féltávon)  Viszont papucs, törölköző, úszószemüveg, sapesz, úszónadrág még inkább gond nélkül elfér.

Müzliket, géleket, vitatigriseket és ezek mutációit általában már nem vállheveder kulacstartóiban viszem, mert utálom ha ott zörögnek. A deréktájon található két zipzáros zsebet használom erre, amit ugyan én csak kínlódva érek el, de azért megoldom, és legalább nem idegesít a csomagolás hangja.

3. Anyagminőség

Nem győzöm hangsúlyozni, hogy nincs más zsákkal tapasztalatom, de nekem kurvára rendben van ezzel hidroszettel minden, ha tartósságról, anyagminőségről, kényelemről beszélünk. Főleg ennyi pénzért.

Nincs szakadás, nincs foszlás, nincs lyuk, a zipzárok tartanak. Minden használat után kimosom egy mosózsákban, nem panaszkodik az eljárás miatt.

4. Akkor mi a tökömet akarok mégis mondani, ha ennyire rendben van vele minden?

Egy-két hónapja tudatosult bennem, hogy elég sokat rángatom a zsákot futás közben. Hiába állítom be, újra és újra kiereszt a vállheveder, a puttony lecsúszik, ugrál, a hátamon hintázik oldalirányban. Nem deszkás formán, nem a seggemre csúszik, de pont annyira, hogy mire hazaérek, faszán sebesre legyen dörzsölve a hátam.

Azt hiszem elkoptak a csúszók, ahol a pánt hosszúságát lehet állítani. Amúgy sem volt hú, de kurvára kitalálva a rendszer, mert a gyöngyvászon öv általában begyűrődött, aztán úgy meg nem lehetett egyáltalán semmit kezdeni vele. 

A mellkaspánt is ugyanettől szar egyébként, a csúszóállítók ott amúgy is kicsik, nem tudom rendesen megfogni őket, és ha sikerül is, egy külön művészet, hogy ne csak ide-oda csúsztatgassa az ember a pánton a műanyagot, hanem valóban a hosszot állítsa be.

Marha sokat gondolkoztam, hogy mi legyen. Az első ösztön nálam nyilván, hogy oké, akkor vegyünk valamit faszát, de az van, hogy ezektől az áraktól még én is fázom.

Ha vennék egy ugyanilyen zsákot, és azt is használnám három évig, sőt, ha vennék kettőt, és használnám hat évig, még akkor is olcsóbban jönnék ki, mint ha vennék akár akciósan egy kezdő Salomon futózsákot.

Kaptam egy tippet, hogy egyszerűen nyomjak bele a kritikus helyen egy-egy biztosítótűt, és akkor nem csúszik a pánt sehova. Most ezzel kísérletezek. Ugyan ezzel lemondok arról, hogy bármit is igazítsak az álláson, ha menet közben kiderül, hogy mégsem annyira jól találtam el a fix pontot. Meg hát, ahogy fogy a víz, a zsák is alakul, tehát egy-egy igazítás valóban indokolt lehet. No de mindegy. egyelőre ez van, nézegetem, hogy együtt tudok-e élni ezzel a barkácsfeelinggel.

 

zsak1.JPG

zsak2.JPG

zsak3.JPG

 

A bejegyzés trackback címe:

https://nemmaratonman.blog.hu/api/trackback/id/tr806927625

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

téglánakgyors · http://nemmaratonman.blog.hu 2014.11.24. 22:09:13

@6. alabardos: Nem mondom, hogy alapvető formáiban, vagy akár színvilágában nem hasonlít, de azért a Salamonnak sokkal komolyabb a vállpántja, meg az ivócső is alulról érkezik felfele, hogy ne kelljen félkörben áthúzni a mellkason.De ezzel együtt persze lehet, a mellkasi keresztpántoknál nekem is volt egy erős utánérzésem.
Hát nem vagyok otthon a koppintáspiacon, fene tudja.

Gábor Gévai 2014.11.29. 20:15:10

Úgy látszik, nekem valahogy szerencsém volt, mert még a futókarrierem elején vettem egy 3e Ft-os Kalenji kulacsos övet, és egyszerűen megszoktam, ma már szinte minden futásomra elviszem, még ha "csak" 10km-t futok is. A kulacsa szar volt, kilötyög a tetején az izó, ezért egy félliteres kupakos petpalackot használok - aminek a hátránya, hogy csavargatni kell a kupakot, ami néha ki is esik a kezemből futás közben - mint pl a siófoki félmaratonon. Persze egy maratonhoz már nem elég fél liter izó. A hátizsákokban gondolom literes tartály van. Hajrá!

riel · http://amatorfutoleszek.blog.hu/ 2018.07.30. 19:04:04

Úgy látszik van már utód, ami praktikusabb is lett, meg nem is (hátközépen telefon? elérhetelen zsebek helyett elérhető, de cipzár nélkül?): www.youtube.com/watch?v=5VBnYzVc2oI

riel · http://amatorfutoleszek.blog.hu/ 2018.07.30. 19:08:14

Most szombaton használtam először a folyadékos tartályt és sakkoztam egy darabig, mire rájöttem, hogy hogyan kell elvezetni a csövet. Egy dolgot nem értek: miért kell nyakláncként körbeérje a cső a nyakamat? Ez a kép talán nem adja vissza érzékelhetően, de BAROMI hosszú: blog.decathlon.nl/wp-content/uploads/2014/07/Decablog-Tip5-Bidons-Waterzakken-1275x574.jpg
Vagy pálinkát kell vinni benne és körbe tudok vele kínálni mindenkit?

téglánakgyors · http://nemmaratonman.blog.hu 2018.07.31. 10:06:25

@riel: áttenszion! :) Gyönyörű videó volt, úgy megtömte a zsákot, ahogy még mamám se tudta a libát :) Egyedül a telefon elhelyezést érzem gáznak. A régin sem volt igazán hova tenni. Mert nem kötelező hátra pakolni, de akkor meg hova? (Zsebbe, csak mondom :P) Ez szerintem egy kihagyott ziccer, de ezt leszámítva csak javulást látok - nyilván ahogy a Salomon zsákok is fejlődtek az évek alatt, merthogy minden ismerős valahonnan :P A kenguru zsebekre nem kell cipzár, azok a hálók lefognak mindent, amennyire kell.

Cső: ezt a kérdést feltettem már én is, de komolyabban nem gondolkoztam el rajta. Egyébként biztos kényelmesebb így inni belőle, mintha a rövidebb hossz miatt kevésbé lenne flexibilis a cső. Plusz a mások megkínálása abszolút valid opció, nem egyszer sor került már erre a társas hosszú futásaimkor.

riel · http://amatorfutoleszek.blog.hu/ 2018.08.05. 11:10:04

Muszáj is volt megtömni, mert az előző 9-14 literével ellenétben ez csak 10 literes. Nem tűnik rossznak egyébként.
A hidro zsák elmosására és megtöltésére nincs valami kidolgozott módszered esetleg?
A saját produkciómat eléggé Benni Hill showba illőnek érzem egyelőre :-)

téglánakgyors · http://nemmaratonman.blog.hu 2018.08.07. 10:36:30

@riel: án zsákba csak vizet tettem, izót sose, ezt a másik szálon pont leírtam. Mosni így nem mostam, hanem csak ráhúztam a zuhanyrózsa fejére és hagytam megszáradni, illetve ekitöröltem papírtörlővel, ha valamiért gyorsabb megoldás kellett.

A szájba kerülő csutorát vagy mit mostam el mindig szappannal, hogy a szájbacik eltűnjenek abból.
süti beállítások módosítása