Az ember vesz egy Garmin órát, és azt gondolja, hogy nagyjából tudja, hogy milyen kalandok várnak rá, hiszen az óra adott funkciói nagyjából meghatározzák a várható felhasználási területet. Ha még hozzáveszem,hogy valaki biztos mért már pulzust pánttal szex közben, akkor aztán tényleg lefedünk minden tevékenységi kört.
Pedig dehogy, az igazi kalandok és szapora szívverések akkor következnek csak igazán, amikor az eszköz - esetünkben egy Garmin 735 XT - a lehető legteljesebb mértékben felhagy az eredeti funkcióinak betöltésével, vagy kiábrándító egyszerűséggel fogalmazva: tönkremegy.
2014 február 9-e óta futok Garminnal és magukkal az órákkal soha egy perc bajom nem volt, ezért engem némileg meglepett, amikor az apósom felhívott azzal, hogy a(z éppen egy éves) 735-ös meghalt. És hát az apósom komoly ember, azért egy Garminnál sokkal komolyabb eszközöket is meghajt napi szinten (lásd Erőmű), szóval bárhogy ódzkodtam elhinni a hihetetlent, be kellett látnom, hogy valami tényleg nagy gebasz történhetett Pakson.
Itt be kell szúrnom egy adalékinformációt, miszerint kb jó ideje piszkozatban van két letaglózóan erős posztom 27% és Ultra címmel - ez lenne a boltom neve (még bőven simonyi Balázs előttről) egy alternatív valóságban, mert ezzel a gondolattal már biztos mindenki eljátszott, hogy egyszer lesz egy saját futóboltja, ami piszok jó lesz, nem ilyen nyamvadtak, mint a mostaniak, amelyek kénytelenek a nem alternatív valóságban operálni -, amelyeket valószínűleg soha nem fogok megírni, mert felrobbantaná az internetet, és hát szegény internetnek amúgy is van épp elég baja, legutoljára már az oroszok is eltérítették, úgy ahogy van. (Ennek a népnek ez a különös szokása - hogy eltérítenek nagyobb dolgokat, úgy mint határok, történelem, és most már internet - nagyon erősnek tetszik, tele vannak illuzionistákkal meg bűvészekkel, többször kellene rendezni arra tehetségkutató versenyeket.)
Nade a 27% című írásom arról szólt volna, hogy véleményem szerint magyar hobbisportember nemigen vásárol dedikált sportboltban drága holmikat, főleg esszenciális hozzávalókat, úgy mint futócipőt. Nem, ha a 40-50000 forintos cuccokat szállítással együtt is nem egy esetben kevesebb mint féláron megkapja egy külföldi weboldalon.. Meg persze az alternatív valóságban a neoncsőreklámtáblás Ultra boltomban is meg lehetne mindent kapni jó áron, teljes szín- és méretsorban.
Ezzel az órával is ez történt, hogy a valóságban vettem meg, nem idehaza. A sajátomat is az angol Sweatshopon szereztem be, ahol az általános kedvező árakra IS rátettek még egy akciót, amire MÉG rá lehetett tolni az egy teljes évig működő 20%-os kupont. Több mint 50000 forintos különbségről beszélünk a magyar boltokhoz képest. És végeredményben ez egy oltári nagy kibaszás a lokál boltoknak és nekünk is.
Tehát megérkezett hozzám a hangyaháborúkijelzőjű óra, és amikor megláttam a blokkot a szívem is megállt, mert november 28-át írtunk és a számlán 2016.11.26. szerepelt. Ettől függetlenül rápróbáltam, ha mást nem, garancián túli ügyintézést kérek.
Beadtam a Garmin oldalán a szériaszámot és, ekkor lepődtem meg történetünkben egyetlenegyszer kellemesen: "Status: In Warranty". No mondom, ennek kurvára örülünk, és csináltam is egy IT Helpdesk kompatilis screenshotot (minimum requirements: a jobb alsó sarok dátum, idő legalább szerepeljen rajta). Ezek szerint nem a vásárlás dátuma a mérvadó, hanem a készülék üzembe helyezése. Tavaly ilyenkor jó egy héttel később tudtam odaadni apósomnak az 735-öt.
Beadtam minden szükséges adatot, hogy mi a bajom, ki vagyok én, és mit akarok (elromlott az óra kijelzője, és ez nem csak egy fagyás, mert a reset sem segít, A Marcsinkó Péter vagyok Magyarországról, és kurva gyorsan cseréljétek ki az órát) határozottan megnyomtam az Entert, majd ugyanilyen határozottan megkaptam a hibaüzenetet, hogy én bizony Magyarországon vagyok (zsenik), kontaktáljam a local supportot. Ezt nem tudtam tagadni, minden egyes nap érzem, tapasztalom, hogy Magyarországon vagyok, és itt bizony nincs Garmin local support.
Így írtam a Sweatshopnak is, hogy ójajj, a Garmin nem akar velem foglalkozni, segítsetek. Itt azt az automatikus választ kaptam egyből, hogy el vannak úszva, általában 48 órán belül válaszolnak, de most csúszni fognak. Eleve a két nap sem megnyugtató gondolat, ha az embernek a kezében van egy halott Garmin óra, aminek nagyon gyorsan le fog járni a garanciája.
Egyébként HÉT nap után írtak ennyit, hogy "Unfortunately you would need to return it to Garmin directly as any extended warranty is with them". Tudtam volna mit hozzáfűzni, de ekkora már lefutott volt az ügy.
Hiszen dehogy vártam hét napot, egyből visszatértem a Garmin oldalára, már idegi lendületben voltam, simán átírtam az országot UK-ra, ha egyszer onnan vettem cuccost, akkor legyen, foglalkozzatok velem!
Megtörtént a csoda, kaptam egy szintén automata emailt, hogy bekerült az ügyem a rendszerbe, hamarosan keresnek.
A hamarosan keresés egy előre megírt válasz alakjában érkezett, ami annyira feltolta az agyfaszt, hogy tételesen szétszedtem minden sorát.
1. Először is update-eljem az óra szoftverét. - Kijelző nélkül ez baromi nehéz, srácok.
2. Ha nem megy, reseteljem a készüléket. Küldenek hozzá segédanyagot, hogy kell ezt csinálni. - A segédanyag egy prezi volt, ahol a következő információ jött szembe, ha kiválasztottad a Garmin 735 XT-t: "The system reset is not recommended for this device. As an alternative, the "Clear Data" funtion can be used".... Mindenesetre eleve azzal kezdtem, hogy én reseteltem, mint az állat, de nem segített lófaszt sem.
3. Ha fenti két alternatíva nem jött be, kontaktáljam a Garmin Repair Centert - Pontosan úgy kerültem ide hozzátok, hogy kontaktáltam a Garmin Repair Centert. Az lenne a javaslatom, hogy olvassátok el, amit írtam, és kezdjük újra.
A következő válaszban újra a "magyar vagy"-kártyát játszották ki. Van itt a Navi-Gate Kft, mint hivatalos disztibútor, küldjem el nekik az eszközt.
A Navi-Gate-ről még én is tudom, hogy mivel csak szerződött partnerek, nem foglalkoznak nem náluk vásárolt áruval. Ezt a Navi-Gate szépen el is magyarázta már több helyen, sőt, a Zerge is elmagyarázta már több alkalommal is, hogy működnek ezek a dolgok, és ezt pont a hivatalos Garmin ügyfélszolgálat nem tudja...
Írtam egy emailt ezúttal a Navi-Gate-eseknek, hogy legyenek szívesek állást foglalni az ügyben. Azt mondták, hogy igen, jól tudom, nem tudják bevenni az órát, és üzentek az ügyiszolinak, hogy (ne tököljenek és) küldjenek nekem egy RMA számot, (ami a csereigénylés elindítását jelenti) és egy címet, ahová visszaküldhetem a 735-ötöst.
Ezt megismételtem én is, hozzátettem, hogy bizony az óra UK forrásból lett vásárolva, stb, majd sok mindent visszatöröltem, mert ekkor már nagyon ideges voltam.
Erre már összekapta magát a banda, és valóban megkaptam a számomat, végre kinyílt az a rohadt ajtó.
Posta: háromnegyed óra sorbanállás: trackelős csomagként ez nagyon drága lesz, kb 6000 Ft-t. Ez egy nagyon könnyű kis csomag, ajánlott levélként, elsőbbségivel sokkal olcsóbb lesz. Rendes volt a csávó, jót akart nekem, de ez újabb kabátban izzadós húsz percet jelentett egy másik ablaknál. Iszonyú mértékben ki voltam akadva.
Csomag elküldve.
A Garmin ígéretével ellentétben marhára nem küldött státusz-emailt, amikor beérkezett hozzájuk a küldemény, hanem csak arról szóltak, hogy elindult a csere hozzám. Abban viszont nem volt UPS Track szám, merthogy ezt is ígérték.
Újabb email: Dear Customer Service, mondjátok jól meg a UPS Track Numbert.
És nem, nem néznek bele az ügyembe. Azt kérdezik, hogy ugyan hol mondták ők, hogy lesz ilyen szám?
Peti hosszas percekig üveges szemekkel mered a képernyőre, ezalatt gondolatban az összes Garmin ügyfélszolgálatost megöli a tönkrement 735-ös óracsatjával. Később lenyugszik annyira, hogy meg tudja írni, hogy legyél szíves a levél aljára scrollozni, mert úgy írtam nektek, hogy az előző leveleket forwardoltam el, ahol leírtátok, hogy ha elülditek a cserét, kapok egy emailt, amiben bent lesz a csomagkövető kód.
Válasz: mi ebben csak azt mondjuk, hogy amikor visszaküldjük az órát, akkor küldünk ilyen számot.
Erre nem tudok már pislogni sem. Szerinted miért írtam, azért mert nem kaptam ilyen levelet, amiben benne kellett volna lennie????? Csatoltam neki azért a saját emailjüket, biztos, ami biztos, másképp ez nem megy, úgy néz ki.
És csak most, csak ekkor nézett bele az ügyembe Harry, a szívvel és lélekkel csak a Garminért élő pszeudobrit úriember, és csak ezek után küldte meg azt a szaros követőkódot.
A UPS legalább csinálta a dolgát, arról már igazán nem tehet, hogy pont a kézbesítés napján volt a Hősök Terén egy tüntetés, ami miatt csúszott a kézbesítés. Az esti épületrecepciós pedig nem szólt fel, vagy felszólt, de a lezárások elől menekülő céges recepciós már nem volt a helyén. A UPS ügyfélszolgálat viszont segített, nemrégen át lett véve a csomag, menjek le nyugodtan a földszintre.
A lenti recepciós még kioktatott, hogy ne azt kérdezzem, hogy futár érkezett-e, mert az neki a bicikliseket jelenti, hanem azt kérdezzem azt, hogy jött-e csomag, de ezen már igazán nem akadtam fenn, (bár az aláírós toll pont beleillett volna a gigájába) engem a Garmin edz, kérem szépen.
Szóval nem egyszerű, és ez azért nekem komoly meglepetés volt egy globális, piacvezető cégtől 2017-ben. Nem egy ügyfélszolgálaton dolgoztam eddig (jelent ez jót és rosszat is), de garanciáztattam már az Amazonnál is a Kindle-ömet, és a csere azelőtt megérkezett, mielőtt feladtam volna a beégett kijelzőjű, régi olvasót. De láttam, hogy dolgozik az Apple az egyébként ijesztően rövid, egy éves garancia alatt. Biztos vannak ezzel a céggel is rossz tapasztalatok, de nem egy példát tudok arra, hogy egy év után is ingyen javítanak, ha tudják, hogy a gyártási minőséggel volt a baj.
Ez a garminos viszont határozottan rendszerváltás előtti, keleti blokkos élmény volt, amikor még rettegtünk cipőt cseréltetni, rettegtünk a Kermitől, mert a két héttel a vásárlás után is képesek voltak azt mondani, hogy nem volt rendeltetésszerű a használat.
Végeredménytől függetlenül többször úgy voltam vele, hogy mégis leteszem voksomat a 27% ÁFA bevállalása és a garancián túli, kedvezményes javítási lehetőség mellé... Vagy legközelebb a Suuntot ajánlom, mert azt állítólag simán vissza lehet küldeni a télapónak Finnországba, ilyen tekintetben nagyon jól dolgoznak a kis manói.
Mindez természetesen marhára first world problem, nincs mindenkinek fasza órája, nem is kell, enélkül is lehet beszarás jó futó bárki, de ilyenkor azért nyilvánvalóvá válik még nekem, a BuborékBudán élőnek is, hogy a fősodor szemszögéből nézve még mindig jelentéktelen barlanglakók vagyunk, akik örüljenek, ha egyáltalán kimegy hozzájuk a postás.
Marha jó lenne képesnek lenni jó áron, rendes boltban elintézni mindent, nem próba nélkül, ezer kilométerekre lévő garanciális ügyintézesekkel harcolni. Vagy felőlem élhetnénk Amazon és eBay és mindenki más által csak szintén csak megköpködött földön is, mint például Svájc (a szerencsések a környező országokba járnak át árut átvenni, meg ilyenek), csak akkor keressen annyit a legutolsó ember is, hogy még véletlenül se legyen téma ezer kilométerenként cipőt cserélni.
Demagóg mode off.