nemmaratonman

nemmaratonman

Napfröccs

9. Borvidék Félmaraton

2018. május 07. - téglánakgyors

Valahol a huszadik kilométernél vagyok, a Bodri pincészet után. Túl sok időt töltöttem ott is, mégis túl keveset, két víz, egy, vagy két iso, meg egy pohár szintúgy húgymeleg kóla. Nem baj, hogy meleg, valahol olvastam, hogy ezeknél a kibaszott melegben való futásoknál nem jó a hideg víz. Azt hiszem. Tök mindegy, semmit nem ér, Karib-tenger kalózai jut eszembe, amikor még azt hittük, hogy jó film, mielőtt még túl sok pénzt és túl sok Deppet húztak le róla. Amikor az elátkozott kalózkapitány hiába iszik bármit, kifolyik belőle minden.

Ilyen vagyok én is, még egyszer ennyit szeretnék meginni, de valahol olvastam, hogy a túl sok folyadék is rossz. Azt hiszem. Mi lehet most, itt, túl már 600 méter szinten, por, harmincfokos megrekedt, kegyetlen, mindenen áthatoló fényforróság esetében a túl sok víz?

Mindegy, itt vagyok kb húsznál, a Bodritól nem messze, az onnan végighúzódó gyaloglóemelkedő után. Az egyik pincénél egy öreg néni áll kint az udvar elejébe cipelt kisasztalnál. Az asztalon olvadt pilótakeksz, csokis mogyoró, mazsola, pár műanyagpohár. Megállás nélkül tölti az lenti állomásénál mégiscsak megnyugtatóan hidegebb vízet. Kettőt kérek, alig két kilométerrel a frissitőállomás után. Közben nézem őt, csendesen mondja mindig, hogy egészségére, egészségére, és hirtelen elönt az iránta érzett szeretet. Már évek óta nem vagyok beszámítható, talán Apa óta, annak már tizenegy éve. A két és fél éve gátlástalanul az életembe született macska sem segített. Nekem kibaszták az ajtót, a cica meg befeküdt, jól kitámasztotta a küszöbnél, ahogy azt kell. Olyan érzelem- és szeretethullámaim vannak, hogy fejest állok tőle minden nap, bőgök a filmeken, futásos, hősies sztorikon, videókon, ki-bejárnak rajtam olyan dolgok, amelyeknek a létezéséről sem tudtam korábban. De most biztosra veszem, az elmúlt rettenetes húsz kilométer is megtette a magáét, kinyírt, megcsavart, szétrúgott, és kidobott az útra, én ekkor már csak abból vagyok, ami belül van, nem maradt se izmom, se erőm, semmim, másra nem tudom ezt fogni, hogy ÉN, az ateista, egyszerűen csak azt mondtam neki:

- Az Isten áldja meg.

 

img_8396.jpg

 

Közhely, hogy a Borvidék félmaraton kabarészerűen rettenetes élmény, erre építenek, erre van felhúzva az egész. Minden vicc, minden poszt, minden tábla, a rajtcsomagpóló is erről szól, hogy vidáman halunk meg, mert karakán faszagyerekek vagyunk, rajtunk a nap, a domb, a bor meg a pálinka sem foghat.

És mégis. Megtörténik velem. Kurvára igyekszem nem modoroskodni, nem összevillantani senkivel milliószor hallott poénokon, nem is szidom magam, pontosan tudom, hogy mit keresek itt, pontosan ezért jöttem, a harminc fokos napért, a 885 méterért, de arra a pillanatra semmilyen lelki felkészülés nem készíthet fel, amikor ténylegesen megtörténik a testeddel, amire készültél. Kifogy a benzin nagyja már az első emelkedés alatt, semmit nem érő elméletté válik a felkészülés. Azt hiszed vége, de a kanyar után jön mégegyszer annyi, és még csak ekkor kezdődik el, még ki se értetek a városból.

 

img_8362.JPG

img_8363.jpg

 

Tudtam, hogy nem tudok itt versenyezni, nem leszek gyorsabb, mintha egyedül vágnék ennek neki, mert konkrétan nem tudom megfutni a dombokat. Arra rájövök, hogy a mezőny nagyja szintén nem, viszont sokkal tempósabban gyalogolok felfelé, sok embert előzők meg a vízvezető betonvályú szélén oldalazva. És rájövök arra is, hogy szinte mindenki más gyorsabb nálam a lejtőn. Még akik nem néznek ki gyorsabbnak, azok is elmennek mellettem lassan. Próbálok tanulni, próbálom felidézni a Salomon videókat is, de sokkal kevesebb ideig tartok ki, mint az emelkedős gyorsgyalogláson. Talán az utolsó két-három elmebajos domb tör meg a végén, már nem tudok sietni, bele-bele is állok a hiszti szélén egyensúlyozva, de aztán összeszedem magam. Baktatok tovább. A lefeléken hamarabb visszaálltam a lassú zötykölődésre, nincs olyan izmom, ami meg tudna tartani, olyan vagyok mint egy megfőtt hernyó, csak csuklanék össze., remegnek a lábaim. Hát vázon jövök le, zörögve, kelletlenül, a csontok tartanak meg. Mindenem fáj, és legalább annyi időt töltök fájdalomban, mint az 53 km alatt.

 

img_8380.JPG

 

Sima túlélő túra, és hiába tudtam, hogy nem leszek jó benne, hogy kevés az izom, és sok a cipelt zsír, mégis felszínre tör a tépelődés néha. Szorongás, istenem, mekkora egy balfasz vagyok, a saját szabadidőmet és életemet rabolom le vele, de mégsem tudom elűzni. Nem fogok-e még jobban belassulni, jól választottam-e az idei évre a célokat? Megyek a szinttel valamire? Erősödöm egyáltalán, vagy csak lassulok? Ér valamit, hogy melegben is futok végre? Elég az a pár darab résztáv, amit csinálok?

Aztán elalszik ez a gondolat is, csak a jelen marad, benne vagyok nyakig. A reggelt is elfelejtettem, pedig erősen újratervezve értünk csak Szekszárdra. A születésnapomra kapott Borakadémiás tanfolyam zuhanó repülőként állt bele a földbe, egy hónapja futok a befizetett pénz után. Egy újabb tanfolyam helyszínére rohantam be Budapest belvárosába, de mintha tudta volna, nem jelent meg a tulaj. Ott pislogtunk egymásra másik hat, hoppon maradt emberrel. Majdnem szívrohamot kapok az idegtől, ez nem lehet igaz, hogy valaki ezt megteszi egy másik emberrel. Egy nő százötvenezer forintot bukott, november óta kergeti a reményt, hogy visszakap valamennyit.

Síkideg vagyok, ha többen vagyunk, akkor ebből még inkább nem lesz már pénz, de valamit tenni kell. Fogyasztóvédelem, ügyvéd, össze kellene állni valahogy? Sikítani tudnék a tehetetlenségtől. Rohanunk le a Borvidékre, a kocsiban vesszük meg a Tolnai megyei matricát, nem tudunk átszállni már Anna szüleihez, nincs idő megállni Pakson.

A szülők is késnek, nem kerül rám napkrém, mi meg elfelejtettünk hozni. Egy helyben állva is izzadok a téren, bazmeg mi lesz itt. A hangulat szipi-szuper, tetszik az egész, tetszik a tér is - bár Szekszárdról mindig azt mondják, hogy soha nem tudja valóra váltani a benne rejlő potenciált, de én csak szépet láttam szombaton. Nagy tömeg van, egy csomó archoz tudok már nevet, vagy csak sztorit, emléket társítani. A szervezés parádés, mondjuk öltöző az nincs, a vécébe szorulunk egymásra várva. Igyekszem, elég ha a pöcsömet nem látják, nem tartom fel a sort, a felsőt meg a többi szart majd felveszem a kinti folyosón.

 

img_8359.jpg

img_8361.JPG

 

Annának tetszik a szürke pamutpóló, a reklámóra gagyi, de nekem életmentő, két év után elszakadt a Garminomon a bujtató, pont jól jött az ingyen szilikongyűrű.

 

img_8410.jpg

 

Aztán elindulunk, Márkus Öcsi rohangál előtte a tömegben, benne van szíve-lelke, visszaszámolás, Swedish House Mafia, azt mondják az ő kedvence, aztán zsupsz, félkörben nyomulunk, pillanatok alatt lenyomom az órát.

Szasza útközben vagy öt helyen fotózott, és majdnem odamentem hozzá, hogy nem akarja-e elmesélni nekem a Runnabe sztorit, meg hogy mi lett a Futóbloggal, meg lenne egy csomó kérdésem pluszban, van egy blogom, amit akár kétszázan is olvasnak, de aztán nem bújok ki az introvertálságom gyávaságából. Előttem Bozót, a sarkában lépkedek felfelé előzve a sorban. Tudom, hogy ismerem a nevet, majd utána olvasok újra a neten.
Márkus Öcsi vár többedmagával az emelkedő tejején a kereszteződésben, 21 balra, 29 jobbra. Bozót drágám, nem alibizni jöttél! Aki gyalog jött fel, az újra lemegy és felfut! Jobbra a babatáv! Ha mosolyognék, elhánynám magam, annyira gyenge vagyok, kérek két pohár vizet itt is extrában.

Dani cimborái is itt vannak, Józsi tavaly beért Balatonon, kihúzták Spartathlonra, ott lesz szeptemberben. Most nem siet, vele van a barátnője, kézenfogva sétélnak az emelkedőn. Megelőzőm őket, és pár kilométerre elhiszem, hogy király vagyok. A Bodri előtt érnek be, majd újra beérem őket gyalogolva, együtt megyünk egy kis darabon. Aztán talán újra eléjük kerülök tartva a saját tempómat, majd megrázzák magukat, és nem kirándulnak tovább, egy perc alatt othagynak sokszáz méterre. Nem is találkozom velük többet.

 

img_8385.JPG

 

Nem hiszem el, hogy még kocogásra tudok váltani, de ahogy előttem is elkezdenek poroszkálni, úgy én is elkezdek, nem tehetek mást. Elengedem a három és fél órát, az utolsó előtt őrült emelkedő megtör teljesen, éppenhogy felérek valahogy. Aztán le, kelletlenül éppenhogyosan zötykölődöm, majd még egy toldás, fel a fém szőlőszobor kilátóhoz a város felett. Hát ez bazmeg ilyen nincs bazmeg, ezt kurvára nem hiszem el. Már a nulla egész egy százalékos részét sem futom meg, baktatok felfelé és az a rémálmom, hogy hátrazuhanok, mert annyira meredek a közepe.

 

img_8398.jpg

 

Fent az utolsó frissítőpont. Minden más versenyen kihagynám, itt tántorogva, határozottlanul öntöm a fejemre a szokásos két pohár vizet. Megnézem, de nem fotóképes a kilátás, túl nagyra nőttek a fák a kilátó alatt. Jólvanbazmeg, akkor induljunk le. Fogcsikorgatva gyorsulok valahogy. Rájövök, hogy ez ugyanaz az út, ahol feljöttünk a városból. De ennek hogy lesz vége egy kilométer múlva? Kocogok, futok, nem értem. Vagy harmincegy kilométeres a táv? Felkészítem magam a még két kilométerre, de aztán a térre kerülök huszonkilenc után, és már csak két kanyar van, nem hiszem el, hogy végre vége ennek a szarnak.

Nevem a hangszoróban, érmem a nyakamban, másfél literes vizet kapok, fatuskóként dőlök a templom melleti lépcsőre, geci szarul vagyok. Jön Anna, nézek rá kétkedve, hogy nem tudom, hányok-e, vagy most mi lesz. Leül mellém, mondom, hogy most annyira nem vagyok jól, de semmi gond. A szülők leteszik a vagy húsz kilós hűtőtáskát nekem, mert mennek haza. Hoztak háromfogásos szendvicseket, meg jégbe hűtött vízet.  Na ezt a táskát majd én viszem FEL 10 perc múlva a kocsihoz, és röhögni fogok a saját nyomorúságomon, meg a Spartan versenyeken, hogy ugyan már.

De most még nem, most még zombiként bámulom a poros cipőmet, és úgy érzem magam, mint egy lehugyozott újságköteg, és arra gondolok, hogy az életből most mégis kicsit sok lesz ez, bármennyire szeretem megélni a dolgokat, le kellene tekerni a hangerőt, és várom, csak várom azt következő 10 percet, amíg újra visszarendeződik a szerepcsere, és vissza tudok tuszkolni mindent ide belülre.

Sokáig tart.

 

img_8406.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://nemmaratonman.blog.hu/api/trackback/id/tr113897400

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

videkiman 2018.05.08. 11:01:16

Hát igen, normális futóidő (ami nekem ilyen 14-18 fok) az konkrétan van két hét egy évben.

téglánakgyors · http://nemmaratonman.blog.hu 2018.05.08. 12:19:23

@videkiman: na pont ezért gondoltam azt, hogy lassan hozzá kellene szokni a meleghez. Nem úgy néz ki, hogy ez a mi életünkben változni fog.

Maga a melegebb időben futás talán már nem annyira vág oda a földhöz, de tény, hogy a hétfő esti futás sokkal jobb tempót hozott alacsonyabb pulzuson a még merevebb izmok ellenére is.

www.strava.com/activities/1556288030

riel · http://amatorfutoleszek.blog.hu/ 2018.05.08. 20:38:39

Bearanyoztad a délutánomat, olyan jókat derültem az írásodon! :-)
Tudom, hogy akkor és ott szar volt, de így utólag (főleg nekem hogy nem voltam ott) nagyon szórakoztató volt olvasni.
Én sokkal tényszerűbben élem meg az eseményeket, nem tudnám így visszaadni a futásaimat.
Szinte mindig eljön az a pillanat, hogy "én hülye, kellett ez nekem? soha többet!" de 10 perc múlva már nem is gondolok rá. Matekolok, hogy hogyan állok, szinte külső szemlélőként nézem az eseményeket. Látom, hogy lehagyok valakit vagy más lehagy engem, de nem érint meg, nem lesznek tőle érzelmeim. Ha meglátok valakit magam előtt picivel lassabban haladni, akkor nem startolok rá, hogy behúzzam a strigulát, hogy ez is megvan. Ha utolérem a saját tempómban és lehagyom, akkor jó, ha nem , akkor nem. A végén, amikor már belátható közelségben van a vége, akkor beleteszem, amit még bele lehet, ha maradt energiám. Volt már olyan, hogy egy vasúti átjárónál utolértek ketten, mert jött a vonat (!). Tudtam, hogy idő jóváírást kapok, így előttük leszek, de a célig olyan hajrát nyomtam, hogy azért is én érjek be először, hogy sikerült megdönteni a max pulzus rekordomat :-)
Írtad múltkor, hogy a fuss te is tervét csináltad. Abból melyiket? Volt benne terep?
Írtam múltkor, hogy jó is lenne egy edzővel dolgozni, meg nem is, mert rengeteg kötöttséget jelent. Na nem bírtam tovább a bizonytalanságot, hogy csak elpacsálom az időmet feleslegesen, vagy ér-e annyit a saját módszerem, amennyi időt rááldozok, így elszegődtem Oli tanoncnak (5 óra terep). Most csinálom a harmadik hetet. Jó húzós, saját elhatározásból biztos nem futottam volna ennyit. A heti 45-60km a saját elképzelésem szerint megvolt, de minden harmadik hetet pihenősebbre vettem, meg mindig jött valami takonykór a gyerekektől, így hónap végén sosem voltam 140km felett.
Oli tervével 2 hét alatt megvolt 120km és csak a negyedik hét lesz lazább, szóval sokkal több lesz a km. Érdekes módon érzem a fáradtságot, de mégsem az a fajta, ami után ne tudnék elindulni újra..

Kilfish · http://www.kilfish.com 2018.05.09. 12:14:14

"Volt már olyan, hogy egy vasúti átjárónál utolértek ketten, mert jött a vonat (!). Tudtam, hogy idő jóváírást kapok, így előttük leszek, de a célig olyan hajrát nyomtam, hogy azért is én érjek be először, hogy sikerült megdönteni a max pulzus rekordomat."
Elég meleg volt és árnyék nem sok, minden tiszteletem azoké, akik nagyjából futva teljesítették a hosszabb (21km és 29km) távokat. Én csak a 14,5 km-es számban indultam és már a legelején örültem neki, hogy a hűvösebb nevezési időszakban nem csábultam át valamelyik hosszabbra, így a versenyzés közben végig azon filóztam, hogy a nagy többség miért teszi ki magát ennek az orbitális mértékű önszivatásnak. Tudom, ez a tempó vs. táv téma nálam örök kattanás, de a verseny és a róla készült poszt megint felszínre hozta bennem.
Értem az érveket, értem, hogy mekkora hősi értéke tud lenni csak a szimpla teljesítésnek is ilyen körülmények között (meleg, terepversenyekhez méltó szintemelkedés), értem, hogy milyen jó edzésképpen egy maratonra való felkészüléshez, és még hallottam azt is, ahogy a speaker a rajt előtt hangsúlyozta, hogy valaki minél keményebb, annál hosszabb számra nevez. És valahol ez az általános vélekedés lehet az, ami rátereli a futók nagy tömegeit erre az útra, ami szerintem ez többségüknél sokkal inkább egy szenvedős, belegyaloglásokkal tűzdelt kocogás, mintsem igazi futás, legalább is a szó abban az értelemében, amit én vélek futás élménynek.
A futás szerintem egy ősi ösztön és mozgásforma az emberben és a legtöbb mozogni képes élőlényben, de ez, vagy éppen emiatt nem azt a mozgást jelenti mint amikor elindulunk egy hosszabb versenyen, aztán a legelejétől szép óvatosan visszafogjuk magunkat nehogy már a táv felénél megboruljunk. A valódi futás szerintem az, amikor a ragadozó fut teljes erőből a préda után, a préda teljes erőből menti az életét, az üldözött ember rohan az üldözői elől, vagy csak azért loholunk, mert baromira fontos, hogy minél rövidebb idő alatt utolérjünk valakit/valamit. (El tudjuk képzelni, hogy ha el akarnak kapni és üldözni kezdenek minket laza kocogásba fogunk mert hátha még egy óra múlva is üldözni fognak minket? ) Szerencsére nekünk már nem nagyon kell ilyen éles esetekkel szembesülnünk, de így az élményből is kimaradunk ha folyton csak olyan versenyeken indulunk, amiknek a tétje "pusztán" csak a teljesítés és nem egy kitűzött erős PB vagy egy magunkhoz képest erősebb helyezés. Van amikor én is részt veszek a képességeimhez képest hosszabb távú versenyeken, de sokkal élvezetesebbek számomra azok a rövidebb, fél-egy-szubkét órás versenyek, amiken már az elejétől lehet gondolkodás nélkül menni, a rajt ellövésekor számolva az előttem kirohanó embereket és verseny közben számolgatni, hogy hányat hoztam be (vagy engem hány előzött meg), hányadik vagyok éppen a versenyen. Nekem a versenyek leginkább erről szólnak. Nem a lassú futások ellen vagyok, az én edzéseim 70-80 %-a is alacsonyabb pulzus zónában történik, de mindenkinek, akinek az életében fontos szerepet játszik a futás, melegen ajánlom, hogy próbálja ki a versenyzésnek ezt a fajtáját is, olyan élményt fog megtapasztalni, amit a megfontolt, okosan erőbeosztott hosszú futásokon soha. Ez a mozgás egy más élmény, nem zen, hanem sokkal inkább adrenalin fröccs, és itt most megint hangsúlyozom, hogy ezt egyéni szinten próbáljuk értelmezni, nem pedig abszolút értékben távokra lebontani, mert hogy gondolom egy UTH-s élbolynak nagyjából a 115km-en keresztül meglehet ez a versenyélmény, végig tolják ők tiszteséges tempóban, meg tök mindegy, hogy a hátsó mezőnyben, középen vagy elől végeztünk egy versenyen ha azt éreztük, hogy közben szinte teljes erőből toltuk az elejétől a végéig egyfolytában futómozgást produkálva. És pont ezért kéne olyan távokat is választani, amiknek a teljesítése már nem kérdés, mert ekkor egy elejétől gyorsan megfutott verseny nem nagyon fog a végére megborulással befejeződni. Nyilván minden távon szükség van erőbeosztásra, és ez mást jelent egy 5km-es versenyen, meg mást egy félmaratonon, de ezeket a versenyeket szerintem mindenféleképpen magunkhoz képest gyors futásban kéne teljesíteni. Jó alkalmak a versenyek közösségi élményként, de javaslom, néha legyenek ezek megmérettetések is nem csak magunkhoz, hanem akár a többiekhez képest is.

téglánakgyors · http://nemmaratonman.blog.hu 2018.05.10. 09:30:14

@riel: Terep nem volt benne, csak kánikula :) A tavalyi Spar Maratonos felkészítőt vettem meg.

Az első sokk után ugyanígy éreztem. Jóval többet futottam, mint amit magamtól valaha is futottam volna, és mégis egyben maradtam. Nyilván van sok okosság a terv felépítésében regenerációt (is) tekintve, illetve nekem az edzések végi levezetés is hasznos volt, ilyesmit azelőtt soha nem csináltam.

@Kilfish: Három okom volt minderre: fontos, hogy megmaradjon a motivációm, fontos, hogy elővarázsoljam a képességeimet a melegben való futásra, és fontos, hogy a saját céljaim elérése érdekében fejlődjek.

Hogy némileg többet tévedek fel a Normafára, vagy elmegyek egy ilyen hibrid eseményre mint a Borvidék, az leginkább azért van, hogy új inger érjen. Nem vonzott most egy újabb maraton tavasszal, ahol megpróbálom magam bepasszírozni 4 óra alá, de nem vonzott egy félmaraton se. (A wizz air meg végképp nem.)

Ahogy nézem egyre többet fogunk időjárás tekintetében a komfortzónán kívül tölteni. A hidegben futással nincs különösebb gondom az alapvető kényelmetlenségeken kívül. A melegben futás ugyanakkor egyelőre tönkretesz (lásd pl tavalyi Spar maraton; ez persze adódik a súlyfeleslegből is). Ezt gyakorolnom kell, mert semmi kedvem a kánikulákat kerülgetni, ahogy évekig tettem. Nem akarok egyre szűkülő mezsgyében futni.

A harmadik téma, a fejlődés valahol az előző kettő kombinációja. A melegben futás már adott, ezen túl: Az új területek új képességeket igényelnek, szeretnék erősödni, ha már elkezdtem - ha csak minimálisan is- de többet kijárni a hegyre. Itt akár vissza is csatolhatnék a motiváció megőrzésére is: ahhoz, hogy ne mindig ugyanazt a területet fussam, akár távban, akár jelleg, akár táv tekintetében, fejlődnöm kell.

A relatív gyorsaság is fontos maradt, nem tettem végleg félre, tervben van őszre egy Wachau maraton és egy siófoki félmaraton.

De, hogy ne tévesszem szem elől, amit a versenyről írtál: nem mondom, hogy nem tud elkapni a láz, de alapvetően, és őszintén mondom, hogy ez engem egyáltalán nem motivál. Ilyen tekintetben nem vagyok alfa. Sőt, engem ez fáraszt, kifejezetten nem szeretek ilyen társaságban lenni, egyszerűen lepattanok agyilag az ilyen emberekről, szituációkról.
Nem tudom, hogy ha erősebb, gyors lennék, szeretnék-e versenyezni? Sok sikerélményem sose volt semmilyen versenyszituációban, legyen az akár kártyajáték, vagy általános iskolában a horgásztó körüli futás. Nézem azokat az ismerőseimet, akikben megvan a versenyszellem, méregetik magukat másokhoz, beszélnek másokról, és egyedül azt érzem, hogy nem értem őket.

Ugyanakkor csodálom a számomra szimpatikus élsportolókat, tetszik, amit csinálnak, ahogy csinálják, ahogy viszonyulnak ehhez az egészhez. Szóval lehet, hogy két különböző dologról van itt szó.

Nem tudom, érthető-e egyáltalán az, amit itt most összehordtam?

Kilfish · http://www.kilfish.com 2018.05.10. 13:09:49

@téglánakgyors: Én is úgy gondolom, hogy akár edzéseken, akár versenyeken önmagunk vagyunk a legnagyobb ellenfelünk, csak az számít, hogy magunkhoz képest hol tartunk és hogyan teljesítünk, mennyire használjuk ki a bennünk rejlő lehetőséget. Egy-egy verseny kiválló alkalom ennek a felmérésére, edzéseken én nem nagyon tudok olyan tempókat futni mint versenyeken, így pl. ha versenyen nem indulnék 10km-en vagy 5km-en, akkor tök hamis kép lenne bennem arrról, hogy miket tudok ezeken a viszonylag rövidebb távokon. Az, hogy mégis nézem versenyen éppen hol állok, pont azt az extrát jelenti, ami miatt mégis csak többet tudok kihozni magamból az adott pillanatban egy egyedül futott felmérő edzéshez képest. Ráadásul az elért helyezések segítenek képbe hozni abban is, hogy lássam milyen jellegű versenyeken hol vagyok az átlaghoz képest, én pl. minél hosszabb egy verseny, rendre annál hátrébb szoktam végezni. Nem azért mérem magam másokhoz hogy arcoskodjak, hanem hogy lássam, hol lehet még lehetőségem a fejlődésre, engem pl. tökre motivál, amikor azt látom az eredmény listákon, hogy nálam idősebb emberek mennyivel jobb időkre képesek mint én. Szerintem válaszd külön magadban a versenyszellemet és a pöcsméregetést, és kifejezetten profitálni fogsz belőle.
Tavaly előtt írtál egy posztot Spar maratonos váltófutásodról, amiben belekostoltál a tempósabb futásba, és írtad, hogy ezután többször is megpróbálod még. Wachau maraton és Siófok félmaraton az ideálisabbnak igérkező körülmények ellenére még csak távolról sem lesznek olyan gyors versenyek mint amikre én próbáltam utalni. Azt gondolom, hogy akkor fogsz jobb időket menni a hosszabb távokon, ha közben azért gyakorlod, próbálgatod a rövidebb távokon gyors futást is. Ha már annyira nagy példaképek nálad (és szerintem is tök jogosan) Vincze Zsófi és Simonyi Balázs, vedd észre, hogy ők indulnak rövidebb versenyeken is, az, hogy maratonon és ultrákon mikre képesek szerintem pont ezen is múlik, hogy tudnak igazán gyorsan is futni, így nekik van miből visszavenni, tartalékolni a hosszabb versenyeken is. Ezt a gyors futást nekik sem a semmiből lett, rendesen megdolgoznak érte, hangsúlyt fektetnek erre edzéseken és versenyeken. És az ő posztjaikból határozottan lejön a versenyzés szelleme is anélkül, hogy bármiféle méregetés, arcoskodás kiérződne belőlük.
Persze úgy futsz, úgy edzel, ahogy neked a legszimpatikusabb, ez csak egy passzió, a legfontosabb, hogy jól érezd magad benne. Ha viszont kifejezetten fejlődni is szeretnél, akkor szerintem a "kilépés a komfortzónánkból" meg a "határaink feszegetése" közhelyeknek nem csak annyit kéne jelenteniük, hogy még hosszabb távolságot és időt próbálsz kocogni esetleg szivatósabb körülmények között is.

téglánakgyors · http://nemmaratonman.blog.hu 2018.05.11. 11:33:04

@Kilfish: Edzek én 5 és 10 kmre is, bár tény, hogy régen futottam maxot mondjuk 10 kmen.

A versenyeken - vagy nevezzük ezeket futó eseményeknek - tény, hogy van még egy adag plusz löket, ezt nem lehet letagadni.

Nem is azért nem indulok, merthogy ez nem érdekel, de korlátozott az a szám ,hogy hány ilyen eseményen tudok ott lenni, oda utazni, időt elvenni más dolgoktól. Annyival meg egyelőre valóban fontosabb nekem a táv, nem hazudok.

A tudjukkiésmiféle maratoni felkészülésben az volt a jó, hogy csomó olyan hozadéka is volt, hogy pl rögtön egy 5 km-es PB-t hozott a tesztfutás, rájöttem, hogy tudok futni két km-t ötös tempó alatt, vagy legalábbis a környékén. Sokat gyorsultam akkor, és ezért mondom azt, hogy még vszeg fogok is onnan tervet hozni magamnak.

A 10 km faragása sem fog jövő évre csúszni, én legalábbis jelen pillanatban nem aggódom emiatt.

Kilfish · http://www.kilfish.com 2018.05.11. 12:13:25

@téglánakgyors: Igen, a rövidebb versenyszámokkal az a baj, hogy leginkább több távos versenyekbe épülnek bele, ahol valamelyik hosszabb főszám sokszor engem is el szokott csábítani. Vivicittán hiába van 10km ha az nekem a tavaszi félmaratonos felmérésemet jelenti, az őszi budapesti maratonon meg inkább indulok 30km-en mint 10-en. De szerencsére azért kisebb versenyeken akad ezekre is lehetőség akár Budapesten vagy Budapest vonzáskörzetében. Most volt pár hete az Óbudai futófesztivál a Római parton 5,5, 7 és 10,5 km-es rövidebb számokkal, vagy vannak a Wadkanz terepversenyek S és M számokkal. Szerintem érdemes lenne kipróbálnod egy ilyent, amikor a nehezítő faktort nem a táv hossza jelentené, hanem csak a szintemelkedés. Az őszi futam pl. Biatorbágyon lesz, neked az gondolom nincs túl messze, és a múlt évben pl. kifejezetten hűvös, kellemes futóidő volt:
www.wadkanz.hu/verseny/wadkan-trail-viadukt-2018
Ja, meg van ősszel itt budapesten a NATO futás is, az sem hosszú, de ha elkezdesz futóverseny naptárakban utána nézni, biztos találsz még több kis versenyt is, amik nem igényelnek nagy utazásokat, délutánra még marad időd egyéb programokra is.
süti beállítások módosítása