nemmaratonman

nemmaratonman

Ahol mindig fúj a szél

2018. szeptember 10. - téglánakgyors

Nehéz erről írnom, mert amúgy rendesen odavagyok ettől az elmúlt két hónaptól - milyen kettő, már a június sem volt egy hűdefasza hónap - ,de egyszerűen nincs kedvem komolyra húzott, érzelmileg újra belemászós szarságokat írni, ott is hagytam a faszba az előző, félkész posztot. 

Két legnagyobb probléma van, ezek mellett nem lehet elmenni szó nélkül, szóval gyorsan leírom ezeket, aztán haladjunk, legalábbis ez a cél. 

Az egyik, hogy nagyjából 10-15 másodpercek vannak az egyes futókilométerek tempója között egyik-napról a másikra. A feladatok kvázi ugyanazok, egymáshoz mérhetők, a teljesítményem viszont marhára nem. Az, hogy ennek az egész befizetett felkészülési tervnek így nem volt értelme, azt hagyjuk is. Nyáron többet nem csinálok ilyet. Az, hogy nyáron meleg van, arra minek panaszkodni, sőt, igyekeztem azt is tudomásul venni, hogy ez csak rosszabb lesz, és az emberiség ki fog halni a picsába és senki nem fogja olvasni a blogomat.

Ettől függeltenül nem megy. Tele vagyok ilyenkor hétvégi, családi, baráti, és egyéb szociális tennivalókkal. Ez  önmagában is elég nagy kihívás nekem, hogy a nyári hétvégék meg futás ne egyék meg egymást, a hétvégék mellé betársuló forróságnak viszont már ablakon kidobott tizenötezer forint lett a vége: kihagyott, félbehagyott edzések, és folyamatos kudarcélmény.

Én mentem be ebbe a szobába, magamra zártam az ajtót, lenyeltem a kulcsot és most ülök a sarokban, hogy fű, de picsaszar most nekem. Hát erről ennyit.

Az adott pulzuson bemutatott 10-15 másodperces különbségek viszont aggasztanak. Nem tudom, hogy normális-e, hogy mindezt meg lehet-e magyarázni azzal, hogy nem este, hanem délután futok, hogy süt-e a nap, hogy mekkora a pára? Érzésem szerint nem kellene ekkora különbségnek lennie, és az nem lehet, hogy folyamatosan összejátszik ellenem minden külső tényező. De egyszerűen és tényszerűen összeomlok, kimegy az erő belőlem, szétesek fejben, és legalább három alkalmat tudok, hogy egyszerűen csak megálltam, mert vagy tényleg nem voltam jól, vagy az égadta egy világon semmi kedvem tovább szopatni magam, küzdeni úgy, hogy egyszerűen semennyire nem megy a futás. 

És akkor elkezdem futtatni a szoftvert, hogy lehet-e mindez csak az időjárás, vagy csak akaraterőben, kitartásban vagyok ennyire gyatra, vagy tényleg valami bajom van? És akkor jön egy újabb alkalom, sokkal jobban alakul a tempó, ki tudom futni azt, amit kell. Hullámvasút.

A második az, hogy évek óta először sikerült igazán elborulnom - ezúttal a munkahelyemen. Senkit nem érdekel, ha igazad van, vagy ha utólag rávílágitasz, hogy mennyire milyen volt az a szituáció, ha előtte üvöltözve - de tényleg rendesen ordítva kurvaanyázvafaszozva - alázod magad rommá, mert ez mindig téged minősít, és ez alól nincsen kibúvó. Napokig nem aludtam utána, és valamennyire mai napig rajtam maradt annak a jelenetnek az árnyéka. Régen sokkal agyfaszosabb, elpattanósabb voltam, hosszú éveken keresztül, nem is tudom mióta, mittudomén, már gimiben is hozzávágtam a füzetemet a matektanárnőhöz, és folyamatosan tele voltam balhékkal. Jóval később szedtem én már magnebéhatot, és alapvetően igyekeztem kordában tartani magamat, mert tudtam, hogy nagyon nem oké, amit művelek, és mindörökké nem futtathatom ki az eredőt arra, hogy jaj, nehéz volt a gyerekkorom. Én vagyok a felelős önmagamért. A futás segített a legtöbbet, és pont ez aggaszt a leginkább, hogy ez a felállás nem látszik működni többé. A futás - még ez a mennyiségű és minőségű a futás is - átvándorolt a másik oldalra és a megoldás helyett a probléma része lett. Valami elromlott.

És így érkezünk el szeptember elsejéhez, amikor is reggel kilenckor nélkülem rajtolt el a Baradla Trail 34 kilométeres távja. Azt a versenyt még Zolival beszéltem le hosszú hónapokkal ezelőtt, amikor még nem tudtam, hogy megöl a nyár, hogy újra egy métert sem fogok terepen lépni, és, hogy formába lendülés  helyett valamiféle megfoghatatlan külső-belső hanyatlással fogok küzdeni, Fogalmam sem volt, hogy célba érnék-e egyáltalán, a szintidőt külön megkérdeztem a szervezőktől (5 óra 30 perc), de ahogy a nyáron minden héten lehúztam a vécén a Fuss Te Is Terv edzéseit, úgy lett egyre inkább szükségem valamiféle hosszabb távra, hogy egyáltalán lássam magam előtt, mit jelent félmaratonnál hosszabb távon úton lenni.

Nem sikerült eljutnom a rajthoz.

Azt már nyilvánvaló lett, hogy ha már egyszer olyan flexibilisen alakítottam a futóhónapjaimat, hogy meglegyen az újabb és vágyott köldöknézős kudarc, akkor ideje lenne a terveimen is alakítani, mert a másik felem meg kibaszottul unja ezeket a játékokat, és sikerre, de legalábbis testi-lelki jóérzésre vágyik.

A kudarcgyűjtő, álmodozó felem a Vérkört nézte ki magának erre az évre, hiszen a világot is meg tudta volna hódítani  az 50 kilométeres, aszfaltos balatonozás után. Igaz, a Vérkört már tavaly kinéztem magamnak, de a Maraton Plusz után tényleg úgy éreztem, hogy meglesz. Az fel sem merült bennem, hogy a kettőnek semmi köze egymáshoz. Áprilisban nem akartam egyből a Vértesbe rohanni az 50 km után, májusban az UB, meg a nyaralás miatt nem igazán volt hova rakni ezt a hetven kilométert, és úgy voltam vele, hogy majd ősszel elmegyek az erdőbe.

Nos, a QR kódos álmokon csavartam egy józanabb pillanatomban, eleresztettem, amit el kellett eresztenem, futva biztosan nem lesz itt semmiféle Vérkör,  a maraton PB-re keresztet vethetek, viszont magát a negyvenkét kilométert szeretném legalább teljesíteni. Nagyvonalúan levágtam negyven kilométert a trailes álmaimból, és két héttel a wachaui maraton előtt elmentem a kisebbik Szénás Körre. A valóság nekem ezzel a produktummal 31 kilométer távot mutat.

Nem becsültem le a távot, kételyeim voltak, hogy beérek-e, volt bennem drukk, ugyanakkor ott volt az éppen aktuális UTMB hangulat önámítása.

Egy hetet töltöttem az oldallal, nézegettem, dédelgettem a gondolatot, olvastam az itinert a hivatalos, meg beszámolós Facebook oldalt. Nyomtattam, bugyiba tettem az utasításokat, elmentem vásárolni, mert ez hát mégiscsak egyfajta alaptétel. A Salomon zsákot akartam felpimpelni, mert kiváncsi voltam, hogy a vágyaimon és a józanabb mérlegeléseimen túl, hogy is állok pontosan egy hosszabb távhoz az erdőben? Milyen lenne, ha most indulnék neki felpakolva a Vértesnek? Megvettem az ivótasakot is a zsákhoz.

A Szénás Kör éppen a tavaszi indulást követő hype időszakát éli. Biztos segít rajta a fővárosi közelség, a szerintem is nagyon rendben lévő, letiszult, modern honlap, és a szabály, amely a nem élsportolókról biztosan nagy nyomást vesz le: ha nem érsz be futó szintidőn belül, szépen odaírják, hogy gyalog teljesítetted a távot. Kisebb a tét, barátságosabb a közeg, bátrabbak az emberek - hogy veszít-e az értékéből ezzel a kihívás? Öszintén szólva ezt nem érzékelem. Szerintem jó döntés.

Szombat hajnali ötkor bilimpalomozott a telefonom, tudjátok tipkusan azon a lágy hangon, amitől csak még idegesebb leszel. Anna alvásból átnyúl, megtörli a kezét az arcomban, hogy hagyjam el a területet, ő még aludna. Mégis inkább csak jóban, mint rosszban, ha lehet.

A zsákot már összeszereltem az egyébként IRGALMATLANUL bonyolult ivótasakkal, ott várt készen a két és fél liter víz (másfél literes tartály, meg a kétszer fél literes tőgy) - ami nevetséges túlzás az útvonalon lévő vízvételi lehetőségekkel együtt, de ahogy írtam, tényleg tesztelni akartam a zsákot is, súlyt is, magamat is. Elpakoltam két, még UB-ról hozott Biotech gélt, három GO energy szeletet, a bebugyizott itinert, meg a szintén kinyomtatott QR kód lelőhely fényképeket. Jó időt mondtak, korán reggel is már 16 fokot mondtak Solymárra - téli ruhát nem vittem.

Fél óra az út, nem találok semmi jó zenét, nem kerülök hangulatba, marad a puszta kötelességtudatból vezetés. Elég körülményesen parkolok, az olaszországi út után folyamatosan országúti horrorokat vizionálok, hogy mi baj történhet az utasokkal, velem, vagy a kocsival. Majd elmúlik, remélem. Kicsit odébb kellett állnom a rajtkóddal felszerelt Művelődési Háztól, mert éppen a solymári búcsút pakolták ki korán kelő, szorgalmas emberek. Kicsit babráltam a Google Térképpel, hogy ugyan merre lehet pontosan a kívánt épület a jelenlegi helyzetemtől, szóval ott maszatoltam a parkoló környékén téblábolva. Kapok is egy hangos kérdést, hogy "Elnézést, mit csinált az autónkkal?"

Felnézek a telefonomból, végignézek magamon, hogy vajon milyen megfigyelési szögből nézhetek ki a solymári templomkert előtt ilyen bevállalós, korán kelő bűnözőnek, de szerintem csak színes ruhába öltözött, kinőtt hátizsákos idiótának nézek ki. "Hölgyem, éppen most parkoltam le, futni indulok." "Elnézést, innen úgy nézett ki, hogy valamit babrált az autónkkal." Beszívom a levegőt, nem hagyom elrontani a napomat, elindulok a művház felé. Az árusok nagyban pakolnak, bebújok két sátorvas között a ház előtti járdához, megtalálom az ablakon váró négyzetet. Előkeresem a saját kódomat, amit majd a QR kóddal felugró linken kell beadni. Elolvasom még egyszer az itinert, hogy ne rögtön az elején bénázzak. Az óra fogja a GPS jelet, futás, navigáció, minden kész. Az egyik árus látja, hogy nagyon tökölök, és immáron már annak nézhetek ki, ami vagyok, mert segítőkészen annyit mond, hogy az éppen előbb indultak el arra túrázók. Mondom neki, hogy köszönöm, ma valószínűleg sokan leszünk még, lenyomom a gombot és már jobb hangulatban indulok el lefele az úton.

Utcák, szántóföld, megint házak, merre kell mennem? Az itiner a zsákból átkerül a nadrágom zsebébe, onnan könnyebb elővenni, de maximum ötször, ha szükségem van rá, az óra trackje hibátlanul mutatta az irányt, és ezzel a segítséggel a kérdéses szituációkban viszonylag könnyű volt rájönnöm, hogy melyik ösvényt válasszam. Ez nagy megkönnyebbülés volt, mert amúgy tájékozódásból még az otthoni, kerületi kis utcákban is el tudok veszni.

 

img_0055.jpg

 

A patak menti út, a hidakkal. Oké, ez megvan már több beszámolóból is, mehetek. A kisebb döccenéseket már itt sem futom meg, és ugyan érzem a döbbenetes különbséget a föld és az aszfalt között, de egyelőre még egyben vagyok. A Garmin Connect most, utólag azt mutatja, hogy már itt is volt valami, amit meg kellett másznom, de csak Remeteszőlős szép házaira, meg a patak menti kis hidakra emlékszem az első etapból. Pár méterrel arrébb jöhettem ki az erdőből, mint kellett volna, mert majdnem elmentem az első pont mellett, de aztán gyanús lett a kis park a patak túloldalán. Átmentem a hídon, és tudtam, hogy jó helyen vagyok. Örkény telefonfülke, zenélő ivókút. Megvolt a kód, beadtam, és örültem, hogy beindult a kincsvadászat. Valahol hátul felírtam magamnak, hogy a 7,9 km 1 óra 5 perc alatt lett meg, ami pont öt perccel lassabb, mint ahogy azt pár embernél eredményénél néztem, de aztán indultam is tovább. 

 

img_0056.jpg

 

Jó pár kilométerrel arrébb, ahogy felnéztem a Csergezán Pál-kilátóra, hogy felmenjek-e vagy nem, jutott eszembe, hogy basszus megint mit csinálok? Nem tudok jó időt menni, de akkor miért nem próbálom meg élvezni legalább? Miért mentem el a telefonfülke, meg az ivókút mellett? Mi ez az Örkény emlékhely, mit tud ez a zenélő ivókút? (Valamikor régen olvastam az Egyperceseket, de egyáltalán nem rémlett a telefonfülke. Kár, hogy annak idején csak valami rosszul értelmezet divatból olvastam el, kár, hogy a felkészülés alatt sem akadt be a gondolat, hogy utána nézzek, de a legnagyobb vakság, hogy csak úgy tovább mentem, amikor ott voltam.) Vissza kell majd térnem, döntöttem el, és elkezdtem megmászni az emeleteket, a tériszonyról semmiképpen nem akartam lemondani.

img_0060.jpg

img_0062.jpg

img_0063.jpg

 

A valahol a tizenötödik kilométernél bújó kódot egyből megtaláltam, húsznál már emlékszem, hogy teljesen készen voltam, fájtak az izmaim, kötött volt a mozgásom (hol vagyunk itt még a 40-50-60-70-től??). Kanyarog az ösvény, nem igazán tudom, hogy hol vagyok, és nem is jött velem túl sok emlék, valamiféle automatizmus maradt csak meg a nagy átélésből, és ez a legfőbb jele annak, hogy valami nagyon elcsúszott bennem, mert én nem ez vagyok. 

Csak a szöveges itinert visszaolvasva jut eszembe a meredek sziklás ereszkedő még az első ellenörző pont előtt, ami éppen akkor jött, amikor végre azt hittem, hogy tudok futni egy jó kilométert lefelé. Fotóm sincs róla, pedig elképesztően jól nézett ki. Hol maradt az átélés, az öröm, hol van az a négybetűs, angol szó, ami nélkül a futó csak félember? 

Nagykovácsi után valami iszonyú hosszú, laposan emelkedő út visz felfelé majd három km hosszan. Esélyem sincs futni és ez a leginkább demotiváló és kijózanító, hogy pontosan látom, hol lehetne futómozgást végezni, de még csak mozdulni sem tudok, Néha elegem lesz, vagy elszégyellem magam, nekiindul a kezem, de csak kalimpál, a lábam nem mozog hozzá, hagyom a fenébe. Gyalogolok. A félidős, második ellenőrző pont megvolt így is kb két óra alatt, innen már tudom, hogy nem kerülök a gyalogosok közé az eredménylistában, az a kis nyomás is lekerül rólam. A flow eltűnhet, a hiúság soha. 

Az laposan emelkedés egy kerítésen átvezető fából és drótból összerámolt forgóajtónál ér véget, és valahonnan onnan indul a nem laposan emelkedés, a legnagyobb mászás - összesen alig volt ezer méter szint, de én ebbe is belehalok -, ahol kétszer  is megtorpanok egy pillanatra. Nem bírom. Majd elérem az órámon azt a távot, amit a harmadik pontra ír az itiner és mivel nem tévedtem el nagyon egyszer sem - tehát nem lehet túl nagy eltérés a klométerek között -, hamarosan elkezdek aggódni. Pedig hülyeség, a 25,7 kilométeres kód előtt még kötelező panorámacsodálást ír a szöveg, de valószínűleg már fáradtam fejben is, jön a gyengeség, azzal meg a hisztispánikos férfilét. Próbálom nyugtatni magam, köszönök néhány, réten ülő túrázóknak, akiket igazából utálok, mert azért a leírás ellenére körbenéztem volna QR kód ügyben, de előttük szégyelltem ezt tenni. Megyek tovább felfelé, és végre felérek a Nagy-Szénás tetejére, "ahol mindig fúj a szél". Valóban szép a kilátás, bár marhára párás a panoráma.

 

img_0096.jpg

img_0098.jpg

 

De hol van a kód, hol van a kód? Egy padot látok valamivel lejjebb, azon is ülnek. Sutyiban megnézem, de nincs rajta semmi, persze, mert a kód egy rönkasztal lábán van elhelyezve, ez meg egy fapad. Balról, lentről túracsapat érkezik, viccek, szuszakutyák, hangoskodás. Megszállják a valaha volt turistaház előtti pihenőt. Fentről már látom, hogy máshol nem is lehet a kód, elbattyogok mellettük, átmegyek az asztalhoz, de csak másodszorra találom meg a műanyag jelet, addigra már a mellényt is levettem, kikotortam belőle a fényképes útmutatót.

A második és harmadik pont között iszonyú idő elment, gyakorlatilag nem tartalmazott értékelhető futást a köztük lévő 10 kilométer, és bár innen lefele visz az utam, az utolsó öt kilométeren sem tudok nyolcas tempóknál jobbat hozni, már minden kőben elbicsaklok, akadályoz a saját lábam, kinevetem magam, annyira elbutult a testem. Újra Solymárra, a házak közé érve látom, hogy továbbra is erősen lejt az út, annyira fájnak a combjaim, hogy nem tudok gyorsabban haladni, ebből nem lesz szépítés a végén, hagyd el, már tök mindegy. Alig-alig kocogva érek be a búcsúba, és mivel teljesen máshonnan érkezem, fogalmam nincs, hogy hol a művház, pedig valamelyik épület lesz az a sátrak mögött. Aztán egyszer csak meglátok egy srácot, akik int és köszön nekem, ekkor jut eszembe, hogy biztos ő lesz a szervező, de csak jóval utána csodálkozom rá magamban, hogy honnan tudta, hogy akkor érkezem? Vagy amúgy is kint volt a gyerkőceivel?

Dumálunk, kérdezget, segít, hogy ne a rajt, hanem a célkódot olvassam le, nemigen vagyok még magamnál, teljesen elkészültem az erőmmel, pedig sietésről itt szó sem volt. Aztán végre bemutatkozom, amikor megvan a hivatalos eredmény, a kicsik megkérdezik milyen színű érmet adjanak, apa annyit elárul nekik, hogy először teljesítettem a kört. A kislány a nyakamba akasztja a bronzérmet, Gergelytől megkapom a kedvezményes kuponokat, odaadom a pénzt, és elkészül a fotó is. Kérdezget, mire elmesélem, hogy zéró mennyiségben vagyok terepen, mutatja a fotót, hogy nem látszik rajtam a K.O, bár ő nem ismer, de látja, hogy karcos a kezem. Jaj, az nem a terepezéstől van, nem bokor, az a macskám. 

 

img_0102.jpg

 

Lassan elválunk, bár még pár szóra összefutunk a búcsúban, amit azért csak-csak körbetéblábolok, élvezem a pillanatot. Tíz perc után jut eszembe, hogy nem állítottam le az órát, szóval igaázból lemértem a búcsúkört is, mindegy, a honlapon ott van a hivatalos idő, 4 óra 38 perc. 

Ez a négy és fél óra kevésbé volt terápiás hatású - vagy éppen,hogy nagyon -, kevesebb önmagamat tartalmazott, mint ahogy annak lenni kellett volna, jeleként annak, hogy eléggé elcsúsztam az utóbbi hónapokban. Az érem mégis kedves nekem, mert ugyanakkor felismerést tartalmaz, és mégiscsak sokkal jobb és építőbb élmény volt, mint június óta bármelyik óra, amit futócipőben töltöttem. Nem az edzésterv hibája, sőt, amikor ment, akkor élveztem az erőfeszítést, de tény, hogy ehhez sokkal jobban össze kell, hogy szedjem magamat fejben, és sokkal okosabban kell időpontot választanom ahhoz, hogy ne kudarc legyen a vége. 

A bejegyzés trackback címe:

https://nemmaratonman.blog.hu/api/trackback/id/tr2014232065

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

regulat · http://withoutacatharsis.blog.hu/ 2018.09.11. 07:40:26

Grat a teljesítéshez!

Egyébként tényleg nem tudom, hogy hogy csinálják, de ahányszor arra futok a zöldön lefelé, valahogy ott vannak, vagy éppen érkeznek, és mindig azt mondom nekik, hogy "most még nem, de majd..." :) ...és futok tovább a lejtőn.

videkiman 2018.09.11. 08:43:14

Szerintem ne parázz a 10-15 mp-s különbségek miatt, mostanában én is gyakran így vagyok.
A nyári felkészülésbe szerintem érdemes belekalkulálni azt, hogy ilyenkor az embernek valamennyivel kevesebb szabadideje van, illetve a meglévő szabadidő jobban ki van töltve egyéb programokkal. Ráadásul még ott is szűkül a dolog, hogy ilyenkor gyakorlatilag a nap két szakaszában lehet normális körülmények között elindulni.
Szóval én ha kinéznék magamnak vmi ilyen "célversenyt", azt tuti tavaszra, esetleg az ősz végére tenném.

Kilfish · http://www.kilfish.com 2018.09.11. 08:53:46

Nagy gratula a teljesítéshez, ne becsüld le azt az "alig ezer méter" szintet, ez már igazi terepversenyekhez méltó szintemelkedés, kb. ennyi a Muzsla Trail és a Visegrád Trail is szinte kilométerre hasonló hosszú távokon, és azok szerintem nem nevezhető könnyű versenyeknek.
Szerintem se aggódj a teljesítményhullámzás miatt, ez tök normális, egyrészt nyáron rengeteget befolyásol, hogy még kibírható, vagy pedig napsütéses, meleg időben futunk, másrészt pedig a szervezet olyan, hogy ha egész éven keresztül teljesen azonos laborkörülmények között futnánk, akkor is lenne hullámzás. Ez van, az edzések tudományos megtervezése nagyrészt pont arról is szól, hogy a célversenyek pont egy hullámtetős időszakra jőjjenek ki.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2018.09.11. 13:33:44

Haverka, ha ilyen van miért nem szólsz? És nem csak a szénáskörre gondolok.

téglánakgyors · http://nemmaratonman.blog.hu 2018.09.11. 17:36:45

@regulat: Köszi! Ebből előbb-utóbb ezek szerint egy legenda lesz, "A szervező, aki örökké A célban vár", vagy valami hasonló címmel :)

@videkiman: igen, szeptemberi fesztivált többé nem nézek ki főversenynek :) Adódik a kérdés, hogy mit mégis mire számítottam, amikor már tavaly sem lett ideális az októberi maraton, és a felkészülés sem, de valahogy azt hittem, hogy menni fog. Álmodoztam.

Maradnak az ősz végi, tél eleji olasz maratonok :P

@Kilfish: az, hogy a hullámzik egy éven, vagy akár egy pár hónapos terven belül, az rendben van, legalábbis rémlik, hogy összeolvastam dolgokat szuperkompenzációról, meg hasonló dolgokról.
Itt inkább tényleg az egyik edzésről a másikra való ingadozásokról beszélek- sajnos az edzéstervhez, nem sok közöm volt, sőt, bármilyen paraszti logikával felépített tervről sem beszélhetek, szinte randomra futottam meg a heteket - bár akár az is lehet, hogy pont lett a baj.

@rrroka: úgy érted, hogy veled üvöltözzek inkább valamelyik hegyen? :D

tankista.cica 2018.09.13. 12:41:00

Az a kurva teljesítménykényszer az…
És a futók többsége vidáman belehergeli magát ebbe a baromságba. Én is.
Imádtam az első éveket. Jól éreztem magam, lefogytam, jöttek az eredmények, nőttek a távok, gyorsultam. Aztán visszacsúsztam. És kezdődött a stressz. Ó de szarul ment ma, csak 5:40-es átlagom lett. Múltkor ez a zene 10 méterre a szigeti bejáró UTÁN indult, mi van velem, ez a nap se lesz jó. Ráfeszültem az audiocoachra, nem a futócsajok seggét néztem hanem másodperceket osztottam szoroztam kilométereken át.
A legnagyobb jó volt mikor kikapcsoltam örökre, nekem ne ugasson. Sőt, most már a zenéket is keverem és érzésre futok. És kezd visszajönni a régi érzés, hogy nem is érzem a futást, csak WASD-zek a testemmel.
Tudom én hogy azt hittem hogy meg KELL felelni egy szubkultúra elvárásainak. Nem kell. Senki le se fogja szarni a pace-emet. (tudom hogy rosszul hangzik, de engem se izgat a legkevésbé sem a másé) Amikor hazaérek és Anita megkérdezi hogy jót futottam-e, nem azt kérdezi hogy na, ugye nem csúsztál 5:40 fölé és azt is csak azért mert lámpát kaptál a rakparton. És ha nem akkor megvet, vagy nem szeret, vagy nincs ma szex. Azt kérdezi hogy ÉN jól éreztem-e magam futás közben, nem fáradtam-e el nagyon, nem fáj-e valamim (és nem csavarta el a fejem semmiféle szép futólány XD).
És mikor mondom hogy igen, akkor annak örül.
De azt mondani hogy nagyon jó volt a mai futás, mert 2 óra alatt 4,5 másodperccel gyorsabb voltam mint a múltkor… haggyukmá… ott el van valami baszcsizva…

Kilfish · http://www.kilfish.com 2018.09.13. 14:03:26

@tankista.cica: Szerintem pedig jó dolog a teljesítménykényszer ha a helyén van kezelve. Amikor kellemes az időjárás, nem vagyunk fáradtak és van rá időnk könnyű kimenni futni egy jól esőt. Van, akinek ez jelenti a sportot/mozgást és nincs is evvel semmi baj. Viszont sokan vagyunk, akik egy fokkal ezt komolyabban vesszük, ettől még amatőrök maradunk, ez még messze nem a profi szint. És akkor már ha időt, pénzt és energiát feccölünk bele, szeretnénk valami kézzel fogható eredményt is látni. És ez az eredmény csak akkor fog jönni, ha beleteszünk munkát olyankor is, amikor szar kinn az idő, amikor fáradtan kezdünk neki, meg amikor alig tudjuk beszuszakolni az edzést a napirendünkbe. Ha nem lebegne a szemem előtt valami jó előre kinézett és vágyott célverseny, hanem csak az egészségem meg a jó érzés miatt sportolnék, akkor én ilyen alkalmakkor nem valószínű, hogy elmennék futni vagy úszni. Én azt nevezem jó értelemben vett teljesítménykényszernek, hogy van egy nagyjából jól kitalált edzéstervünk (vagy csak koncepciónk), ami alapján lehet azért rögtönözni is a pillanatnyi körülményektől függően, és erre támaszkodva edzünk olyankor is, amikor a pihenés jobban esne. Az meg a rossz teljesítménykényszer, amiről te is írtál, amikor minden egyes edzést versenynek él meg az ember, mert nem a Margit-szigeten kell versenyezni a többi futóval, hanem a versenyeken megfelelően felkészülve. Ha minden edzésen a maximumra mész, abból hosszú távon nem fog jönni a fejlődés, hanem csak a stagnálás, a sérülések és a beleunás.

téglánakgyors · http://nemmaratonman.blog.hu 2018.09.13. 16:17:21

@tankista.cica: @Kilfish:

No, ez egy jó téma. Tavaly, miután elbuktam a Spar maratont és készültem a csakazértis-partizánmaratonomra pont ugyanerről volt egy beszélgetésem .

Akkor azt mondtam, hogy "a megfeleléskényszer kiváló mozgatóerő, csak nem árt ha szinkronban vagy vele valamennyire." (tehát ha tudod kezelni, hasznos, a jó irányba visz és nem nő a fejedre).

Válaszként azt kaptam, hogy "a megfeleléskényszer rengeteg szorongás forrása, egy csomó energia elmegy vele, amit jobb dolgokra is fordíthat az ember."

Nagyjából ugyanezt a két oldalt látom itt viszont ebben a két kommentben.

Irigykedve (és ez fontos szó itt) nézem azokat az embereket, akik el tudják ereszteni ezt a külső-belső nyomást, és tök boldogak az önazonosságukban, elég stabil az önképük, ésatöbbi.

Amikor véget ért novemberben a maraton és felszabadulva, feladatok nélkül szaladgáltam ide-oda, meg is jegyeztem az ismerősömnek, hogy azért igaza van, mert de kurva jól érzem így magam. Aztán egy idő után elkezdtem terveket kovácsolni. Minden bizonnyal így lesz most is.

Tehát az is rendben, amit Kilfish ír, hogy szükség van egy célra, nekem legalábbis úgy érzem, hogy hasznos, ha kereteket szabok, célokat rakok magam elé. Szerintem engem is utolérne a "stagnálás, a sérülések és a beleunás", ennyire ismerem magam.

Igyekszem függetleníteni magam a külső nyomásoktól, kifejezetten nem versenyzem másokkal, mert nem mozgat meg ez a téma.

Ha látom viszont, hogy valaki komoly melóval pár év alatt lerak egy negyven alatti félmaratont, és mittomén terepen is tök jó versenyei vannak, és úgy ámblokk szimpatikus és tiszteletre méltó, amit csinál, és látom azt, hogy életkor, lehetőségek, adottságok alapján ez akár én is lehetnék, HA... - szerintem mentálhigiénés szempontból nem rossz dolog ezen járatni az agyadat és legalábbis próbálkozni ez ügyben, ha tisztában vagy a mozgatórugókkal. Elismerésre vágyni alapvető emberi tulajdonság - legalábbis ennyi társas indíttatás legyen bennem, mert amúgy kurvára antiszoc vagyok :)

A küzdelmeim magammal való küzdelmek, biztos van egy jó adag külső behatás, hogy miért akarok négy óra alá menni maratonon, miért akarok jobb félmaratont futni, stb, nem hiszem, hogy ezek alól kivonhatnám magamat. Ezek a bizonyítási, megmutatási vágyakat, ha külső forrásból érkeznek is, még építő hatású folyamatnak látom. Tény, hogy sokat segít, ha ugyanakkor racionálisan fel kell tudja mérni magát az ember.

Például ki kell mondani, hogy másodszorra vannak komoly problémáim mindössze egy három hónapos rendszerrel. Ez sok mindent jelez, és elmond rólam. Például, hogy nem mértem fel magam racionálisan, vagy hogy nincs elég akaraterőm egy ilyen szigorú tervhez, és döntést kell hozni ez ügyben, hogy mit is akarok csinálni, merre induljak ennek a felismerésnek a birtokában?

Kilfish · http://www.kilfish.com 2018.09.14. 08:55:49

Ez a futós sportolós dolog akkor tud hosszú távon (életmódszerűen) működni, ha egyensúlyban van egymással a célorientáltság/teljesítménykényszer és az örömből mozgás. Ha nem teszel bele munkát, akkor nem nagyon jönnek azok a futások, amiket csak szimplán élvez az ember, mert nulla, vagy kevés állóképességgel és erőnléttel nem igazán élvezetes 15 percnyi futás sem. Szerintem az a fenntartható model, amikor nagyjából egyenletesen eloszlanak a megdolgozósabb és az inkább élményre koncentráló edzések. Hétköznapokon a legtöbbünk ugyanazokon a megszokott útvonalakon fut, sokadik év után azért elég kis eséllyel jön az euforia egy-egy ilyen alkalommal. Én a heti 1-2-3 Margit-szigetes futásaimra pont ezért teszem az időre odafigyelős, különböző feladatosabb edzéseket, mert így tudok változatosságot belevinni a monotoniába, és nekem igenis elégedettséget tud jelenteni ha úgy jön ki a lépés, hogy pár másodperccel gyorsabbra sikerednek a megtolt szakaszok mint az adott időszakban megszokott átlag. Hétvégén meg tök jó kinn futni a hegyeken terepen, ott sokkal jobban számít az élményfaktor mint hogy milyen tempót sikerül mennem. De ha nem lenne meg ezek a hétvégi futások mögött a szárazabb edzésmunka, akkor az első meredekebb emelkedő után annyi is lenne az élvezetből futásnak.

videkiman 2018.09.14. 10:04:30

Én úgy vagyok vele, hogy abszolút nem jó irány, ha már a hobbink, kikapcsolódásunk is teljesítménykényszer alatt történik. Erre elég a munka, meg az egyéb ilyen dolgok, ez a mai világ amúgy is túlságosan erről szól. Persze nekem is jól esik, ha egyik nap jobb tempót megyek, mint máskor, meg idegesít, ha nem úgy megy, ahogy szeretném, de különösképpen ezen tök felesleges még pluszban stresszelni magunkat, arra ott van ezer más dolog.
Egy idő után azér heti rutinná válik az a 2-3-4 alkalom és ha nem megy az ember hiányzik, akármilyen hányadék idő is legyen odakinn. Tehát szerintem simán tud hosszú távon működni a dolog. Az elején nyilván tök gyorsan fejlődik az ember, ez motiválja, de mikor megáll a fejlődés, akkor meg ott tart, hogy az élete részévé vált a dolog és szarul érzi magát, ha nem megy.

Persze különbözőek vagyunk, valaki egy szimpla haveri focit is úgy él meg, hogy vért iszik mielőtt felmegy a pályára és minden áron győzni akar, valaki meg csak szimplán mozogni akar egyet úgy, hogy közben élvezi amit csinál. :)

téglánakgyors · http://nemmaratonman.blog.hu 2018.09.14. 10:11:29

@Kilfish: ezt most teljes mértékben adom

@videkiman: jaj, ezen a focis részen most felröhögtem, ez nagyon előttem van, hogy heti egy kispályástól is fél bokával mennek haza a srácok, szoktam látni.

videkiman 2018.09.14. 10:22:38

@Kilfish: Ezzel én nem értek egyet, miért kéne magamat ahhoz szopatni, hogy utána élvezhessem a dolgot. Aki heti 2-3 alkalommal rendszeresen fut akárcsak 5-10 km-eket, annak szerintem kialakul egy olyan alapállóképessége, hogy ne haljon meg minden egyes alkalommal (ez persze tempófüggő, de ebbe most ne menjünk bele).
Én pl. tök adhoc módon edzegetek (az utóbbi 1-1,5 évben, mióta megszületett a kisfiam mondjuk kevesebbet, mint korábban), de azért valószínűleg bármikor 2 óra alatt futnék le egy félmaratont, ami általában még vastagon középmezőny. Persze ha tudatosan készülnék/készültem volna mikor több időm volt és soványabb voltam :), valószínűleg tudnék 1:45 alatt, de mi történik akkor, ha elmondhatom magamról, hogy 1:45 alatt futom le a félmaratont? Semmi. Ugyanúgy éreztem magam, mikor 1:46 alatt futottam, meg ugyanúgy fogom most, mikor valahol 1:50-1:55 körül (majd két hét múlva kiderül! :P)

Kilfish · http://www.kilfish.com 2018.09.14. 12:12:52

@videkiman: Itt valami kicsit félrement, mármint a céltudatosság/tudatos edzés/eredményorientáltság értelmezésében. Amikor keményebb intervallos vagy tempóra menős edzéseket csinálok az számomra egyáltalán nem jelent önszopatást, ezeket sem szabad úgy csinálni, hogy belehalsz és vért pisálsz a végére. Nálam ezeken az edzéseken az a cél, hogy az utolsó ismétlés ugyanolyan gyorsan menjen mint az első néhány, vagy tempofutásnál a vége is mint az eleje. Ha sikerül ezt megtanulnod, egyáltalán nem csinálod ki magad és nem érzed önszopatásnak a fokozottabb erőfeszítést. Ha tényleg önszopatás lenne, akkor belesérülnék, és ez az első dolog, amit leginkább el akarok kerülni. Számomra az az egyik legizgalmasabb dolog ebben a sportolósdi témakörben, hogy hogyan lehet okosan magunkból kihozni a teljesitménymaximumot minél kevesebb megterhelésből.
"... de mi történik akkor, ha elmondhatom magamról, hogy 1:45 alatt futom le a félmaratont? Semmi." Teljesen igazad van, nem leszünk attól jobb fejek ha akár 1:30, 1:20 vagy 1:10-es félmaratonunk is van, magunkon kívül ez mást nem is nagyon érdekel. Én mégis azért szeretem a versenyeket és próbálom kihozni ott magamból a maximumot, mert olynkor kapok valamiféle visszacsatolást, hogy mennyire csináltam jól azt megelőzően az edzéseimet. Ebben nincs semmiféle pöcsméregetés, viszont jó képben lenni, hogy a többi amatör között kb. hol vagyok, mennyi még kiaknázható potenciál lehet még bennem. Képzeljük el, hogy egyedül élünk egy lakatlan szigeten születésünktől fogva elzárva minden információtól a külvilágból, de különben teljesen jól, kényelemben és ott edzegetünk. Ha futunk felmérésre egy félmaratont mondjuk 6 perces kilométerekkel maximálisan kihajtva magunkat, akkor honnan tudnánk, hogy valóban ennyire képes-e az emberi szervezet, vagy még van lehetőség tovább fejlődnünk? És ha 3:30-as kilométerekkel futunk egy félmaratont, akkor már elkönyvelhetjük magunkban, hogy innen biztos nincsen már tovább gyorsulni? Egy versenyen látva az eredménylistában hogy hol vagyok és kik előztek meg engem rám inspirálólag tud hatni, olyasmi ez mint amit téglánakgyors is írt néhány kommenttel ezelőtt, ha ők meg tudták azt csinálni, én is dolgozhatok még rajta, hogy nekem is menjen úgy. Aztán ezen túl már valóban teljesen mindegy, hogy 20., 200. vagy pedig 2000.-nek futottam be a célba azon a versenyen.

videkiman 2018.09.14. 15:26:04

@Kilfish: Önszopatás alatt nem feltétlenül a sérülésig hajszolást értem, a kettő között azér van különbség. Pl. anno mikor sportoltam egy edzőtáborban mindig kemény edzések voltak mégse sérült bele senki. Igaz ott az edző "szopatott", nem saját magunk. :) Hívjuk inkább komfortzónából való kilépésnek, ez úgyis divatosabb.

"Számomra az az egyik legizgalmasabb dolog ebben a sportolósdi témakörben, hogy hogyan lehet okosan magunkból kihozni a teljesitménymaximumot minél kevesebb megterhelésből"
Ez egy lényeges különbség kettőnk között, én semmilyen maximumot nem akarok kihozni magamból azt meghagyom az élsportolóknak. Mozogni, sportolni kell, de ennek nem feltétlenül kell együtt járnia azzal, hogy felesleges terheket pakolunk magunkra még a szabadidőnkben is. Mert ez a maximumra való törekvésnek valamilyen szinten velejárója.
Célokat persze lehet állítani magunk elé, csak nem mindegy ezek miről szólnak.

Persze nincs ezzel baj, te valószínűleg a haveri fociban is mindig győzni akarsz én meg csak úgy játszanék. Mondjuk focizni speciel nem annyira szeretek. :)

Kilfish · http://www.kilfish.com 2018.09.14. 16:36:31

@videkiman: @videkiman: jaja, ez alkat kérdése, hogy ki hogyan éli meg az űzött tevékenységeit. Én inkább kevesebb dologba kezdek bele, de azt próbálom jól csinálni, más meg minél több dologból próbálja kivenni a részét, viszont így időhiány miatt többnyire csak úgy-ahogy űzi azokat. Immel-ámmal nem tudnám ezt csinálni, de felesleges teher pakolásának sem érzem. Most pl. egész augusztusig tök jó formában voltam, aztán zakóztam egyet és meghúzódott a bokám, most kezdem magam visszaedzeni, de gond nélkül mondtam vissza a betervezett versenyeimet, pedig nagy reményeim voltak az őszre. Úgyhogy most már inkább a jövő tavasz felé tekintgetek, mindig szeretek hosszabb távra kitalálni célokat és terveket hozzá.
Haveri fociról egyébként tévedsz, nagyon rühelem a focit és csak a 6 éves fiammal szoktam néha rugni a labdát elég bénán :)

riel · http://amatorfutoleszek.blog.hu/ 2018.09.15. 22:23:15

@téglánakgyors: Sajnálom, hogy nem jól alakulnak a dolgok. Nekem a július volt katasztrófa, ahogy korábban már írtam, de utána mivel tervem volt/van és tudtam, hogy normálisan megcsinált edzések nélkül nem fog menni, ezért elkezdtem csinálni őket. Kb. 3 hét összevisszaság után kezdett kirajzolódni megint valami progresszió, hogy a nyugalmi pulzus trend csökken, a tempó trend javul stb. Gondolom össze-vissza hol megcsinált, hol kihagyott edzések mellett a szervezet nem tud adaptálódni a terheléshez, mert nem ismétlődnek a terhelések újra, meg újra.
Július vége óta csak egy edzést hagytam ki, azt is csak azért, mert kialvatlan voltam és délután sem volt időm ledőlni, hogy legalább az esti futás előtt bóbiskoljak egyet, így az kimaradt. Mondjuk mostanában a tempót segíti a hűvösebb idő is, néha már túlzottan is, amikor szinte nem bírok olyan gyorsan futni hegynek felfelé, hogy az edzés vége a felé az emelt pulzus értékeket elérjem. Én a tempón nem aggódok, szerintem te se tedd. A pulzus és az idő fix értékek, a tempó és a távolság kiadódó értékek. Annyi amennyi. Hogy aludtál, mennyi stressz ért napközben, ittál-e kávét, vagy kólát, küzd-e valamivel az immunrendszered éppen, még ha nincs is semmilyen tünete stb. Ezek mind tudnak ilyen 15 másodperces ingadozásokat okozni.

téglánakgyors · http://nemmaratonman.blog.hu 2018.09.17. 09:55:45

@riel: Legalább valaki összeszedte magát, ilyen is kell, hogy legyen :D

alehunter 2018.09.23. 22:12:55

szóval remélem, nem néztem valamit nagyon félre és nem kiabálok el semmit, de gratulálok a sub 4hr-hoz! :)

alehunter 2018.09.24. 17:24:54

@téglánakgyors: a drámai hőseposz a fontos úgyis ;)
lesz? :)
süti beállítások módosítása