nemmaratonman

nemmaratonman

Pótlások

Bőnye, Kalenji Trail hosszú nadrág, és még valami, ami nem jut eszembe, viszont kérdezek egyet

2017. március 04. - téglánakgyors

Ideje valami hasznosat is írni.

Az utóbbi hetekben újra előkerült a talpi bőnye, mint téma. Szerencsére nem nálam, de sajnos másoknál, három egymástól teljesen független irányból is kérdéseket kaptam a saját tapasztalatomat illetően. Ekkor jöttem rá, hogy pont azt csináltam, amit más beszámolókban, értékelésekben, blogokban nem szeretek: nem follow-upolok. (Most szombat reggel van, fáradt, kicsit megfázott, és a multiba belebutult ember vagyok, komolyan fogalmam nincs, hogy fejezik ezt ki magyarul.)

Nem zártam le a bőnye témát a blogon - világított rá az egyik kérdező, aki remélem akkor megkapta a válaszemailemet, mert a blog.hu-s üzenetküldéssel azért már párszor megégettem magam. Annál is inkább megírom ide, hogy mi lett velem.

95%-ban elmúlt. Néha érzem, egy-egy futás után, vagy akár futás alatt, de ilyenkor hazaérve újra előkapom a két csodafegyveremet. (Ez most így, már  másodszorra nézve sokkal rosszabbul hangzik, mint ahogy szántam.) Akkoriban, amikor ez volt a témám, az egyik poszt kommentjében kaptam egy nyújtásos linket, amit azóta sem találok. Mindenesetre nagyjából ezeket gyakorlatokat végeztem futás után, vagy amikor éppen fájt, vagy, amikor valamiért eszembe jutott:
Amit még ennél is sokkal nagyobb segítségnek éreztem, az a JYSK-ben kapható lábgörgető, egy teniszlabda, és a decathlonos talpmasszázsos golyó. Ezekkel szintén sok időt eltöltöttem, ez is egyfajta nyújtás, ha szigorúan nézzük.
01c0c310-3ded-4d62-ac41-afd30f14c950.JPG
A lábbetét nem vált be, legalábbis nem hordtam sokáig, csak nyűg volt, na meg felesleges pénzkidobás- legalábbis az én esetemben.
--
Ki kell mosdatnom a Kalenji Trail hosszú nadrágomat a lesújtó kritikámból. Az igazság az, hogy hetek óta más sincs rajtam, ha futni megyek. úgyhogy pirossal bevéstem oda, a poszt aljába a félig felmentő ítéletemet:
"UPDATE 2017.03.04.: Ezekben a hűvös, esetleg féllangyosig melegedő, tél végi, féltavaszi időben csak ezt a nadrágot hordom. Igazából hetek óta csak ezt a nadrágot hordom. A zsebekkel még mindig küzdök, de ha nagyon akarom, azért kezelhető a szitu. Kényelmes soha nem lesz, egy kis kihúzó nyelv rengeteget segítene a szenvedésen. Amit viszont kifejezetten szeretek benne, hogy hasközépig fel lehet húzni, nem divatozik, tart, takar, melegíti a vesémet, alhasamat. Ideje volt enyhíteni az ítéleten."

 --

 

Volt még valami, de nem jut eszembe. Szombat reggel van, 7:32. Most például minden további nélkül kimehetnék futni, de ezt most csak egy sértő gondolatnak érzem, és az egyetlen, amire vágyni tudok, az a legalább még egy kávé.

A reggeli futók vajon ezt hogy csinálják, most komolyan? Persze, a felkeléssel mindenki megszenved, de utána. Isznak kávét, reggeliznek, kicsit, nagyot, milyet? Éhgyomorra futnak ki? Isznak kávét, kisdolog, nagydolog is van, vagy minden ráér utána? Nekem felkeléstől minimum háromnegyed óra kell, hogy reggelivel, KÁVÉVAL, vécén telefonnyomkodással meglegyek, és akkor fel tudnék öltözni és nagy sóhajtásokkal nagyjából el tudnék indulni, de gondolom, aki hajnalban, reggel megy, az nem tököl ennyit.

A bejegyzés trackback címe:

https://nemmaratonman.blog.hu/api/trackback/id/tr2112310981

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

regulat · http://withoutacatharsis.blog.hu/ 2017.03.04. 08:18:47

De. :) Írom ezt a reggeli futásra, amikor ötkor indultam futni (door to door) akkor négykor keltem, hogy a kávé és a fajansz melegítés is beleférjen a reggelbe... még indulás előtt.

Ez egyébként alkati kérdés.
Nem szeretek délután futni... ezért képes vagyok korán kelni. Szerencsére ritkán kell. De ugye egy TT miatt is felkelek fél négykor.. hogy kényelmesen indulhassak itthonról...

...ötkor.

verthed 2017.03.04. 08:38:25

igen, pont mint @regulat. én is hajnali futó vagyok és futás előtt én is elszöszögök egy órát. és én sem szeretek délután futni, az estéről meg ne is beszéljünk...

a talpi bőnye témához:
nekem, amiket írtál nem váltak be. viszont amitől elmúlt másfél év(!) után, azok a lábujjerősítő gyakorlatok: nagylábujj felemelés külön a többi lábujjtól; nagylábujj lent, a másik négy fent; lábujjak szétfeszítése; lábujjra állás, ilyenek. és nem ment hamar, fél évembe került napi 20 perc tornával, de egyre jobb lett és most már tünetmentes vagyok. kopp-kopp.

téglánakgyors · http://nemmaratonman.blog.hu 2017.03.04. 10:11:42

@regulat: @verthed: Azért reménykedtem, hogy van valami gyorsabb megoldás, mert egy óra mászkálással mindenkit felébresztek (feleség, macska).

Az alkatom abszolút azt mondja, hogy este menjek futni, de a versenyek időpontjai, meg a távolabbi jövőm a reggelek felé tolnának. A gyerekes szülőknél általában azt látom, hogy hajnalban szöknek ki, a versenyek pedig reggel, délelőtt vannak, amikre kizárólag nyugis esték alatt teljesen fals dolog felkészülni.

@verthed: ezt a lábujjas dolgot tovább is adom, nem emlékszem, hogy ezzel találkoztam volna valahol, köszi.

verthed 2017.03.04. 10:23:10

az jutott még eszembe, hogy a hajnali/reggeli futást nem valami heroikus dolognak kell elképzelni. én pl. este 9, fél 10 között megyek aludni és hajnali 4 és 5 között magamtól felébredek úgy, hogy teljesen éber vagyok. tehát nem okoz semmi nehézséget felkelni. az az egy óra nem mászkálással telik, hanem kávézással, a levelek elolvasásával, netezgetéssel, kis nyújtózkodással a trx-en.:)

a hajnali futásoknak megvan még az az előnye, hogy mivel mindig reggeli nélkül, üres gyomorral megyek futni, elég jól bírom a hosszabb távokat is kaja nélkül. pl. hétvégi 20-25km-es futás simán megy mindenféle energiapótlás nélkül.

talpi bőnye: itt az egyik kedvenc gyakorlatsorom:youtu.be/QY5FW9BPbBg?list=PL8eNJ4DTv_0RoDuknV5Mf6ok0ay3caU1Z

haanchee · http://haancheefut.blog.hu 2017.03.04. 10:58:21

Reggeli futó vagyok, ráadásul én viszem a kisméretűt oviba, nálam ilyen a menetrend.
6.10 ébredés, gyerekébresztés, kakaó- és kávégyártás, kávé állva megivása, gyereknek imádkozás, hogy igya a kakaóját ugrálás helyett, gyerek bepaterolása a fürdőbe fogmosásra, gyors WC (már le is ért a kávé), gyerek kiimádkozása a fürdőből, belökdösése a szobájába, imádkozás, hogy kezdjen öltözni, bízva, hogy megteszi, pár ruhadarab magamra rángatása, gyerek ellenőrzése, hogy halad, konstatálom, hogy pizsamában, jobb esetben már alsógatyában ugrál, gyerek elkapása, ruhadarabok ráhúzása, saját öltözés folytatása, míg a gyerek a WC-n ül, gyerek WC-ről kiimádkozása, gyerek hajkurászása, hogy válasszon plüsst, amit oviba visz, vegye be a vitaminját, igyon egy pohár vizet, közben én is magamra aggatom még a cuccaimat (futóóra, telefon, egyebek), cipőhúzó és kabátfelvevő verseny az előszobában (vagyis én ráadom mindkettőnkre a megfelelő ruhadarabokat). 7.10-kor szerencsésen kilépünk az ajtón, elvonszoljuk magunkat az óvodáig, ott folytatom az imádkozást gyermekemnek, hogy öltözzön át, majd lerángatom és rárángatom a megfelelő ruhadarabokat (váltócipő, váltónadrág), nagy ölelés, puszilkodás, búcsúzkodás. 7.20-kor kilépek az óvoda ajtaján, fújtatok egy nagyot, és irány az edzés, ahol kipihenem a reggeli fáradalmakat, legalábbis idegileg. :)
Ha úgy tudok elindulni reggel futni, hogy nem kell a gyerekes-óvodás köröket is nyomni, akkor 25 perccel az ébredés után már futni szoktam. De a nagyon hajnali futásra alkalmatlan vagyok, tekintve hogy keveset alszom, nehezen tudok hajnalban felkelni és 4 óra alvás után futni. Próbáltam egy időben, hogy még a kötelező körök előtt futok, de nem ment, utána alakult ki ez a mostani rendszer, és ez így szerencsére működik.
Reggeli futás előtt sosem szoktam enni, csak a bögre kávém van, és 2-3 deci víz, ezzel 20-25 km-t simán lefutok, ha hosszabb futásom van, akkor meg viszek magammal frissítőt és 10-15 kilométernél apránként elkezdek frissíteni, hogy ne akkor kapjak észbe, amikor már elfogytam. Így alakult ki, köszönhetően a béna gyomromnak.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2017.03.04. 14:23:04

hú én nem tudnék kaja nélkül futni menni- korán kelünk, hatkor már szól a hasam, hogy kér kaját, akkor is, ha előző nap nyolc után vacsiztunk, mondjuk szolidan vacsizunk a 160 grammos CH diéta alapján, csak én ráeszek egy kis étcsokit... :)
A vasárnapi 8:00-ás edzésre simán megyek egy komplett sültkolbászos reggeli után,
szerintem én ezért bírok enni a hosszú futások alatt majdnem bármit. :)

videkiman 2017.03.05. 09:29:17

Én hétvégén általában mindig délelőtt megyek, akkor egy ilyen közepesen lájtos reggeli után egy-másfél órával szoktam indulni.
Nyáron szokott lenni, hogy még viszonylag emberi hőmérsékletben tudjak indulni, ha netán 7 óra előtt felébredek, nem próbálok visszaaludni, hanem minimális reggeli, kávé, nagydolog után akár fél órával is startra kész vagyok.
Éhgyomorra egyszer próbáltam futni, a vége elég szenvedős volt, pedig csak egy órára mentem.

rezisztens 2017.03.05. 19:30:57

Ez a hajnali futós lobbi rettenetes ;)
www.facebook.com/events/151856021997434/

Mindenki azt mondja, hogy meglehet szokni, meg gyorsan átáll a szervezet, és hogy akkor nem borul az időbeosztás, minden belefér a napba, és valóban a versenyeket is reggeli startra szervezik... Szóval vsz. kisebbségben leszek a véleményemmel, de sokkal szívesebben elmegyek még akár este tízkor is egy laza, nyugis félmaratonra, minthogy 4-kor keljek azért, hogy 5-kor el tudjak indulni, és közben végig az órámat lessem, hogy mikor jön el az a pont, amikor mindenképp vissza kell fordulnom, hogy az iskolai, óvodai körök is meglegyenek a gyerekekkel. Aztán ott hőmérséklet kérdése, a hajnali futás egyedül nyáron esik jól, mikor 36 helyett csak 26 fok van, télen viszont kifejezetten kellemetlen a leghidegebb napszakban futni. Egész életemben éjszakai bagoly voltam, és ha voltak is rövidebb hajnalban kelős időszakok, előbb-utóbb magától visszaállt.

verthed 2017.03.06. 06:53:06

@rezisztens: mivel kb. két évvel ezelőttig én is éjjeli bagoly voltam, meg tudom ezt érteni.:)

engem a hideg nem zavar, egész télen futottam, -15 fokban is, minden gond nélkül.

nekem olyan a munkám, hogy el tudnék menni napközben is bármikor futni, de ha asztfalton futok, mégis inkább hajnalban megyek, a következő okok miatt:
1. nem szeretek járdán futni, a járdáról le és fellépesek miatt és az ugató kutyák miatt, ezért az úttesten futok, ami hajnalban szinte teljesen autómentes
2. akkor a legjobb a levegő és ez szmogos időben nem mellékes
3. rosszul viselem a meleget, ezért nyáron ez az egyetlen opció, hogy ne haljak meg a futás közben
4. szeretek egyedül futni a kihalt utcákon

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2017.03.06. 07:01:29

@verthed: én azért szeretem jobban a délutáni, munka utáni futást, mert az egy relaxációs állapotba hoz, és lezárja a csilletologatást. futás után még dolgozni olyan kiábrándító érzés volt. :)

verthed 2017.03.06. 07:07:46

@rroka: nagyon is megértem ezt. néha, nekem is van olyan érzésem futás után, hogy "még 7 óra sincs és már túl vagyok a nap legjobb részén...":)

téglánakgyors · http://nemmaratonman.blog.hu 2017.03.06. 08:30:52

@haanchee: Uhh, néha pedig már elhittem magamról, hogy fel vagyok már nőve a feladathoz, de ezt olvasva.. nem, mégsem. Minden tiszteletem.

@rezisztens: Ezek a facebook csoportok lassan verik a gyakorikérdésekponthu-t :D Minden témára van legalább egy!
Abszolút veled vagyok, mondom, az egyelőre elméleti kérdés inkább az, hogy meddig maradhatok esti futó, illetve, hogy azért érdemes lenne bevállalni pár reggeli edzést már csak ilyen-olyan szimulációnak is.

@verthed: köszi a linket is!

videkiman 2017.03.06. 09:45:52

@rezisztens: Nyilván nem te találtad ki, de mekkora baromság ez a belinkelt "kihívás".
Attól még nem lesz a napom hosszabb, mert korábban kelek, pár nap után ugyis az lesz, hogy már 9kor ágyban vagyok. Vagy hirdessék napi 6 óra alvással beérem kihívásnak. Én egyelőre ragaszkodom a minimum 7-8hoz, leendő apukaként feltételezem úgyis már csak hónapjaim vannak hátra ebből a "luxusból": :)

A másik, meg hogy a futós rendezvények inkább délelőtt vannak, mint hajnalban. Ilyenkor a legtöbben szerintem a start előtt legalább két órával azért felébrednek, ennyi idő azért a legtöbb embernek elég bebootolni. :) Más, mikor ébredés után fél órával start.

A harmadik szempont, hogy ezt eléggé meghatározza, hogy az embernek kb. mikorra kell beérnie a gyárba... a hanchee álta leírt rituálé pl. szerintem tök vállalható (ok, persze megcsinálni azért már más tészta), csak nekem fél 8kor már dolgozni kell elindulnom, nem futni. :)

Én nyáron szoktam mindig sokat filózni ezen a menjünk hétköznap reggel (hajnalban) futni dolgon, de aztán rájövök, hogy inkább szenvedek este 7kor a 30 fokban, minthogy egy-másfél órával korábban keljek... én inkább az esti futkorászással vagyok úgy, mint sokan a reggelivel, nincs az az isten, hogy én pl. 8 óra után elinduljak.

HerRo 2017.03.06. 14:02:10

@téglánakgyors: Azt hiszem, én voltam, akinek a válasz email ment, de sajnos nem érkezett meg. Nagyon köszönöm az update-et! A talpi bőnye problémája vitatott dolog, sok akár egymásnak ellentmondó javaslatot lehet olvasni az orvoslására. Ezért is jó olyan módszert megismerni, ami bizonyítottan működött. Az, hogy sokáig nem írtál róla, nekem azt jelentette, hogy a gond javult, ilyen értelemben volt follow-up.
@verthed: nagyon jónak, és elméletileg is megalapozottnak tűnik a talpizmok edzése, köszönöm!

A hajnali futásról: én gyakorlatilag csak hajnalban futok, de emögött nincs semmi filozófia (bár tudnék mögé keríteni: a hajnali ébredő világ és a zen, stb.), egyszerűen csak akkor tudom beilleszteni a napi ritmusba. A futás viszont annyi örömöt hordoz, ami pont ellensúlyozza a felkelés nehézségeit. Maximum némi kávé és víz, belső megtisztulás, öltözés, és 30 percen belül lehet indulni. Igaz, mindennek az ára az, hogy este korábban le kell feküdnöm, pedig a zen az estével is együtt jár.

téglánakgyors · http://nemmaratonman.blog.hu 2017.03.06. 15:36:06

@HerRo: Sajnálom, tényleg soha többet nem használom a blog.hu-s válaszfunkciót, inkább írok külön emailt.
Ha bármi hasznosat mondtunk, már örülök, emlékszem mennyire fárasztó volt ezzel szenvedni, remélem gyorsan helyrejössz!

futós 2017.03.07. 08:40:58

Ne add fel... Két iskolás gyerekem van, és délutáni/esti futó vagyok. Szívemből szólt a kérdés, én sem értem a futók 99,9%-át, vagyis a reggeli futókat :-D Meg lehet oldani. Nyilván nem 20 km-ket megyek heti 6x, de tavaly több mint 2200 km összejött a délutánokból. A versenyek meg olyanok, hogy egy bizonyos szint után (amit Te már rég elértél) olykor-olykor tök mindegy, hogy reggel, este vagy éjszaka fut az ember. Lehet, hogy nem pont ugyanúgy esik, vagy nem ugyanazt a teljesítményt hozod, de meg lehet csinálni, jól lehet érezni magunkat.

haanchee · http://haancheefut.blog.hu 2017.03.07. 09:18:38

@videkiman: Igen, az nagyon meghatározó, hogy kinek mikor kell mennie dolgozni. Nekem ebben szerencsém van, mert rugalmas munkaidőben dolgozom, viszont pont emiatt sokat dolgozom otthon esténként. (De legkésőbb 10-re akkor is bent vagyok a munkahelyemen, ha 20-22 km a reggeli adag.) A másik lényeges pont nálunk, hogy a férjem is fut, így nekünk két dolgozó futó és egy óvodás életét kell összelegóznunk, hogy mindenki eljusson mindenhová. Ezért futok én reggel, a munkaidőm kezdetét tolva, a munka egy részét hazahordva, a férjem pedig munka után, kora este.

snatch_ · http://futas.asroma.hu 2017.03.09. 13:39:06

ha nincs miért, akkor ne szokj át a hajnali futásra. addig csak csodáld azokat, akik akkor futnak :D.
én kényszerűségből kezdtem el korán kelve futni, addig csak du. meló után csináltam. egy kínzással ért fel az elején...
ma már ébresztő óra nélkül felébredek időben (ez úgy 3/4 6) azon a reggelen, amikor futni akarok. ehhez az is kell, hogy 9-fél10 már ágy és alvás.
és a legtöbbször ébredés után 15-20 perccel már indítom az órát...
és általában a reggeli csak melóba beérés után van...azaz felkelés után futással együtt eltelik kb. 3 óra, mire a szervezetem enni kap :)

talpi bőnye: én cipőt cseréltem (sok km volt már benne) és rendbe is jött a lábam.

Kilfish · http://www.kilfish.com 2017.03.27. 08:55:47

Szia, Balatonfüreddel mi történt? Rákerestem a nevedre az eredmények listáján de nem találtam, remélem csak én néztem valamit félre.

téglánakgyors · http://nemmaratonman.blog.hu 2017.03.27. 17:14:50

@Kilfish: Köszi a kérdést! Ma fejeztem be az antibiotikumot, az történt :( Vagy háromszor nekikezdtem megírni, valamit fogok is feltenni róla, már, hogy csak nekem meglegyen visszanézve.

Próbálok a május eleji Salzburgra koncentrálni, hátha azt még megcsípem. Jó lenne, mert azok nem adnak vissza semmit :)

Kilfish · http://www.kilfish.com 2017.03.28. 09:20:50

@téglánakgyors: Sajnálom, a felkészülésed látva biztos voltam benne hogy jól fog sikerülni Salzburgban én is futottam már félmaratont, nagyon tetszett a pálya, lesz benne erdei út meg belváros is, és ne lepődj meg ha május ellenére esetleg 10 fok alatt lesz a hőmérséklet. Szerintem biztos egy szép PB-t fogsz futni.

téglánakgyors · http://nemmaratonman.blog.hu 2017.03.28. 13:20:12

@Kilfish: Hát a felkészülésem nem igazán volt acélos, viszont nagyon remélem, hogy azt legalább jól látom, hogy nem merültem le teljesen. Állóképességből és puzlusból is van mit visszahozni, de nem kell TÚL messziról kezdenem. Meglátjuk.

Salzburg időjárását szinte túl jól ismerem, mert a haverom aki kint él pár éve még mindig nem győz meglepődni, hogy esik a hó télen, mennyit esik az eső, ésatöbbi, És ez mind elér engem is, napi szinten :) Titkon számítok is a hidegebb időre.
süti beállítások módosítása